Siilojen purkaminen alkoi sateisessa säässä — Maan tasalla ollaan vuoden loppuun mennessä, katso kuvat ja video!

Mikkelin kaupungin tilakeskuksen kiinteistöjohtaja Jarkko Hyttisen mukaan siilojen purkaminen lähti käyntiin vauhdikkaasti. Työmaan on tarkoitus valmistua helmikuun loppuun mennessä, jonka jälkeen edessä on katualueen ennallistmainen.

Taru Hokkanen

Purkaminen tapahtuu kaivinkoneen avulla, joka yltää siilojen katolle saakka.
Purkaminen tapahtuu kaivinkoneen avulla, joka yltää siilojen katolle saakka.

Pitkä kaula kurkottaa kohti korkeuksia, kuin muinaisella argentinosauruksella konsanaan. Nyt kyseessä ei tosin ole lempeä kasvissyöjä, vaan kliininen tuhoaja. Kaivinkoneen päähän kiinnitetty purkutyökalu iskeytyy betoniin noin 45 metrin korkeudessa. Hämmentynyt puluparvi lennähtää karkuun ryminää, mutta palaa aina takaisin töiden hetkeksi tauottua.

Viljasiilojen purku alkoi Mikkelin Mannerheimintiellä marraskuun 13. päivänä sateisen sumuisessa säässä. Siilon ulkoseinämät ovat lujaa tekoa. Paksuimmillaan jopa 30 senttimetrin paksuista terästankojen lujittamaa betonia, ohuimmillaankin 18 senttimetriä.

Tilakeskuksen kiinteistöjohtaja Jarkko Hyttisen mukaan siilojen purkaminen lähti käyntiin odotetusti.

— Vauhdillahan tuo lähtikin purkautumaan. Ammattilaisia kun on puikoissa, niin kyllä siellä tapahtuukin.

Taru Hokkanen

Siilojen katolla aikaansa vietti purkutöistä huolimatta sitkeästi parvellinen puluja.

 

Siilojen maanpäällisen osan on tarkoitus olla purettuna vuoden loppuun mennessä. Kokonaisuudessaan urakoitsijalla on aikaa helmikuun loppuun saakka.

Kun siilot on turvallisesti saatettu maan tasalle, on vuorossa sen ja jo aiemmin puretun valssimyllyn perustusten purkaminen. Maantason alapuolelle mennään noin viiden metrin verran.

Töitä työmaalla tehdään arkisin noin aamuseitsemästä iltakuuteen. Hyttisen mukaan työmaa on edennyt ilman suurempia vaikutuksia lähiympäristöön.

— Yhtäkään ilmoitusta melusta tai pölystä ei ole vielä tullut. On ollut ilo seurata, miten ammattilaisilla homma etenee.

Purkutyömaan valmistuttua on edessä katualueen ennallistaminen. Alueen saattaminen rakennuskelpoiseksi oli arvioitu noin 1,4 miljoonan euron hintaiseksi. Tällä hetkellä vaikutta siltä, että kustannukset painuvat tämän alapuolelle. Rakennusjätteiden poistamiseen maaperästä oli varattu 400000 euroa, mutta menot vaikuttavat jäävän noin 200000 euroon.

Varsinainen työ purkutyömaalla tapahtuu kaivinkoneen päähän kiinnitetyllä pulveroijalla. Pulveroija kykenee erottamaan toisistaan betonin ja teräksen. Lisäksi purkutyökalun päässä on vesisuihku ja kamera. Vesisuihkulla minimoidaan betonista irtoavan pölyn määrä ja kameran avulla kaivinkoneen kuljettaja pystyy paremmin tarkkailemaan työnsä jälkeä.

Taru Hokkanen

Maan tasalle siilot on tarkoitus saada vuoden loppuun mennessä.

Mahdollisimman turvallisen lopputuloksen saavuttamiseksi siilot puretaan viistossa siten, että purkujäte tippuu koko ajan siilojen sisälle tai työmaa-alueen sisäpihalle.

— Kadunpuoleista sivua lähestyttäessä paikalle tuodaan vielä autonosturi, joka roikottaa ohjausmattoa, jolla varmistetaan purkujätteen putoaminen mahdollisimman lähelle.

Kokonaisuudessaan purkujätettä syntyy työmaalla 5 300 tonnia. Tämä tarkoittaa noin 450 kuorma-autolastia. Työmaalta jätteet kuljetetaan Metsä-Sairilan jäteasemalle, jossa se lajitellaan ja jatkojalostetaan.

Juttuun on lisätty video kello 20.42.

Taru Hokkanen

Siilojen seinämät ovat parhaimmillaan paksuudeltaan jopa 30 senttiä teräksellä vahvistettua betonia.

Taru Hokkanen

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat