Mikkeliläinen bussiyhtiö Savonlinja vähentää 57 kaukoliikenteen vuoroa: "Se on tosi ikävää ja pahoittelemme, mutta markkinatalous on tällaista"

Nyt yhtiö aikoo pohtia, millä keinoin alalla pärjätään tulevaisuudessa. Liiketoimintajohtaja Harri Leskisellä on jo visio, mitä muuta tarvitaan kyydin lisäksi.

Savonlinja vetäytyy vuodenvaihteeseen mennessä reiteiltä, joista osan se avasi vasta keväällä.
Savonlinja vetäytyy vuodenvaihteeseen mennessä reiteiltä, joista osan se avasi vasta keväällä.

Mikkeliläinen bussiyhtiö Savonlinja lopettaa vuodenvaihteeseen mennessä 57 kaukoliikenteen vuoroa.

Yhtiön kannalta merkittävin muutos on se, että se vetäytyy toistaiseksi Turun- ja Tampereen-reiteiltä. Esimerkiksi vuorot Kuopiosta Jyväskylän kautta Turkuun ja Tampereelta Jyväskylään loppuvat.

Mikkelin seudun asukkaille muutokset ovat liiketoimintajohtaja Harri Leskisen mukaan vähäisiä. Lopetuslistalla ovat mikkeliläisten kannalta lähinnä jatkoyhteydet.

— Mikkelistä on edelleen hyvät yhteydet esimerkiksi Helsingin kautta Turkuun muiden toimijoiden kautta, Leskinen sanoo.

Lopetettavien vuorojen joukossa on joitain Mikkelin kautta kulkevia vuoroja. Esimerkiksi aamuyön vuoro Mikkelistä Joensuuhun loppuu, samoin arkiaamujen kuuden vuoro Mikkelistä Juvalle.

Leskinen sanoo ymmärtävänsä, että joidenkin ihmisten arkea tuttujen vuorojen lopettaminen voi hankaloittaa paljon.

— Se on tosi ikävää ja pahoittelemme, mutta markkinatalous on tällaista. Jos vuorot eivät ole kannattavia, niitä ei kannata pitää.

Savonlinjan henkilöstölle muutokset tarkoittavat lomautuksia.

Keväällä suuri uudistus

Yhtiö aloitti Kuopio–Turku-reitillä vuoden 2015 alussa ja Helsinki–Tampere-reitillä tämän vuoden toukokuussa. Keväällä yhtiö uudisti muutenkin kaukoliikenteen vuoronsa.

Leskinen kutsuu uudistusta yhdeksi yhtiön suurimmista liikennemuutoksista kymmeniin vuosiin.

Samalla asiakkaille avattiin oma Linjalla-mobiilisovellus, josta luvattiin pikavuorolippuja jopa vain yhdellä eurolla.

Tulevaisuuden kilpailutekijät liittyvät matkan aikana tarjottavaan ruokaan ja viihdemahdollisuuksiin kuten lukemiseen ja peleihin.

Leskisen mukaan oli jälkikäteen ajateltuna virhe, että kaikki tapahtui samaan aikaan.

— Markkinointia jouduttiin kohdentamaan laajalle alueelle ja se ei tavoittanut riittävällä vaikutuksella tamperelaisia ja turkulaisia. On sielläkin ollut hyviä lähtöjä, mutta ei tarpeeksi jatkamisen kannalta.

Yhtiö on saanut edelleen palautetta, jossa ihmiset ihmettelevät, että yhtiö toimii myös Turun- ja Tampereen-reiteillä. Matkustajien määrä oli lisääntymässä vasta nyt.

Tarvitaan muutakin kuin kyyti

Vuorojen lopettamiseen vaikutti huonon kannattavuuden lisäksi myös se, miten yhtiö näkee tulevaisuutensa.

— Meidän on mietittävä, millä alueella aiomme olla ja minkälaista palvelua tarjoamme, Leskinen sanoo.

Tulevaisuudessa Savonlinja aikoo palata Länsi- ja Keski-Suomen reiteille takaisin. Sitä ennen se kerää palautetta asiakkailta saadakseen tietää tarkemmin, minkälaista palvelun pitäisi olla.

Leskisen mukaan pelkällä kuljetuspalvelulla ei pärjää.
— Perinteisesti lipulla on saanut vain matkan. Nyt mietimme, mitä muuta tarvitaan. Tulevaisuuden kilpailutekijät liittyvät matkan aikana tarjottavaan ruokaan ja viihdemahdollisuuksiin kuten lukemiseen ja peleihin.

Pärjäämisen kannalta keskeistä on hioa myös omista mobiilisovelluksista mahdollisimman hyviä.

Helsingin paikallisliikenne ei vaikuta

Savonlinja-yhtiöihin kuuluva Etelä-Suomen Linjaliikenne voitti pääkaupunkiseudulla 42 auton arkiliikenteen tarjouskilpailun elokuussa.

Se tarkoitti liki sadan kuljettajan rekrytointia ja 45 uuden auton hankintaa.

Leskisen mukaan liikennöinnin aloittaminen pääkaupunkiseudulla ei merkittävästi vaikuttanut päätöksiin kaukoliikenteen supistamisesta.