Itärata jäi kahden muun suuren ratahankkeen jalkoihin — Ministeri Sanna Marin lupailee päätöksiä Itäradasta ensi kevääksi

Turun tunnin juna ja Suomi-rata Helsingistä Tampereelle lähtee ensimmäisenä liikkeelle.

AOP/Compic/Kimmo Brandt

Sanna Marin (sd.) sanoo, että Itärataan palataan keväällä 2020.
Sanna Marin (sd.) sanoo, että Itärataan palataan keväällä 2020.

Itä-Suomen maakuntien ajama Itärata ei etene toivotussa tahdissa.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kertoi tiistaina tiedotustilaisuudessa, että hallitus ajaa ensi vaiheessa Helsingistä Turkuun kulkevaa niin sanottua Turun tunnin junaa ja Suomi-radaksi kutsuttua Helsingin lentokentältä Tampereelle suuntaavaa rataa.

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöksen mukaisesti liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää neuvottelut Turun tunnin juna -hankeyhtiön sekä Suomi-rata-hankeyhtiön perustamiseksi.

Neuvotteluja käydään raideliikenneinvestoinneista hyötyvien kuntien ja muiden julkisomisteisten yhteisöjen kanssa. Valtiovarainministeriö osallistuu neuvotteluryhmiin.

Molempiin rataosuuksiin liittyy myös muita mittavia osuuksia. Näin olleen Itäradan rakentamisesta ja rahoituksesta ei lähiaikoina ole odotettavissa päätöksiä.

Itärata ei ollut valmis päätettäväksi

Valtio lähtee mukaan Suomi-radan ja Turun tunnin radan hankeyhtiöihin yhteensä yli 130 miljoonalle eurolla. Varsinaiset ratainvestoinnit maksavat useita miljardeja euroja.

Myös Itäradan alueen kaupungit ovat jo käyneet keskusteluja hankeyhtiön perustamisesta.

Sanna Marinin mukaan Itärata ei ollut vielä valmis päätettäväksi.

— Itäradan osalta aikataulu on erilainen, sillä emme vielä tiedä, mitä linjausta Itäradan kohdalla toteutetaan. Sitä selvitetään parhaillaan.

Marin sanoo, että keväällä 2020 on mahdollista tehdä päätöksiä Itäradasta.

— Tulen ministerikaudellani edistämään Itärataa. Se on hallitusohjelmassa ja sitä ei ole unohdettu, Marin sanoi tiedotustilaisuudessa.

Kotka haluaa rantaradan

Valtaosa Itä-Suomen maakunnista ajaa Itärataa, joka kulkisi Kainuusta Kouvolan ja Porvoon kautta pääkaupunkiseudulle.

Jos oikorata joskus toteutuu, junamatka Lappeenrannasta Helsinkiin kestäisi noin puolitoista tuntia. Imatraltakin pääkaupunkiin pääsisi alle kahdessa tunnissa.

Kotkassa on ajettu Itäradan sijaan Kotkasta Helsinkiin suuntautuvan rantaradan linjausta jo vuosikymmeniä.

Se on vaikeuttanut Kymenlaaksossa päätöksentekoa Itäradasta. Käytännössä kymmenen Itä-suomen keskuskaupunkia on Itäradan takana, mutta Kotka haluaa ensin päätöksen rantaradasta.