Mikkeliin houkutellaan lisää työvoimaa uuden kampanjan avulla – Pääkohderyhmänä nuoret aikuiset

Kampanjan pääkohderyhmänä ovat nuoret aikuiset, jotka ovat jo päättäneet opintonsa ja ovat siirtyneet tai siirtymässä työmarkkinoille.

Taru Hokkanen

Mikkeliin halutaan lisää nuoria aikuisia.
Mikkeliin halutaan lisää nuoria aikuisia.

Mikkelissä on keskiviikkona käynnistynyt Työvoimaa Mikkeliin -niminen markkinointikampanja työvoiman ja yrittäjien saamiseksi Mikkeliin ja ympäristökuntiin. Kampanjan pääkohderyhmänä ovat nuoret aikuiset, jotka ovat jo päättäneet opintonsa ja ovat siirtyneet tai siirtymässä työmarkkinoille.

Mukana kampanjaa toteuttamassa ovat Mikkelin kaupunki, Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy, Mikkelin seudun muuttajahanke Solmu sekä Enter to Business -hanke. Kampanja on toteutettu yhteistyössä mikkeliläisen mainostoimisto Groteskin kanssa.

Kampanjan keskiössä ovat yritysten rekrytoinnit, joihin on voinut hakea markkinointitukea rekrysetelin muodossa Mikkelin kehitysyhtiö Mikseistä.

– Rekrysetelillä pyritään auttamaan yrityksiä sellaisissa rekrytoinneissa, joissa sopivaa osaajaa pyrkimyksistä huolimatta ei ole löytynyt omalta alueelta. Tällaisia tehtäviä ovat esimerkiksi rakennusalan suunnittelutehtävät ja metallialan osaajat, Miksein viestintäpäällikkö Jukka Kumpusalo kertoo tiedotteessa.

Tavoitteena lisätä alueen houkuttelevuutta

Mikkelin seudun muuttajahanke Solmu tuo kampanjaan seudullisen ulottuvuuden. Solmun Eroa kiireestä -palvelu toimii seudullisesti ja auttaa alueelle muuttoa harkitsevia monenlaisissa käytännön kysymyksissä. Enter to business -hankeen tavoitteena taas on nostaa esille niitä alueen yrityksiä, jotka etsivät jatkajaa.

– Nämä kaksi toimijaa täydentävät hienosti kokonaisuutta ja antavat alueesta kiinnostuneille lisää vaihtoehtoja. Joskus yrittäjyys voi ollakin palkkatyötä parempi vaihtoehto ja jonkun kohdalla oma koti voi löytyäkin Mikkelin sijaan ympäristökunnista, Kumpusalo kertoo.

Varsinaisten yritysten työpaikkailmoitusten lisäksi kampanjan tavoitteena on lisätä myös alueen houkuttelevuutta. Kampanjassa nostetaan esiin myös muun muassa alueen turvallisuutta, luontoa ja palveluita.