Mikkeli saa oman raitiovaunun Mikkelipuistoon, kohtaamispaikaksi ja tapahtumia varten — Edessä on keväällä myös kiskojen rakentaminen

Kyseessä on kaksi HKL:n eli Helsingin kaupungin liikennelaitoksen eteenpäin luovuttamista, käytöstä poistetusta vaunuista.

HKL

Raitiovaunut luovat Mikkelipuistoon lisää kaupunkikulttuuria, toteaa Mikkelin kaupungin tekninen johtaja Jouni Riihelä.
Raitiovaunut luovat Mikkelipuistoon lisää kaupunkikulttuuria, toteaa Mikkelin kaupungin tekninen johtaja Jouni Riihelä.

Mikkeli saa oman ratikan. Kyseessä on kaksi HKL:n eli Helsingin kaupungin liikennelaitoksen eteenpäin luovuttamista, käytöstä poistetusta vaunuista.

HKL ilmoitti kesäkuussa, että se luopuu liikennekäyttöön soveltumattomista ja käytöstä poistetuista vanhoista raitiovaunuista.

Luovuttamisella vältetään raitiovaunujen romuttaminen ja mahdollistetaan niiden päätyminen uuteen, innovatiiviseen käyttöön.

Vaunut tarjottiin hakemusten perusteella luovutettavaksi uusiokäyttöön, joka tukee kaupunkikulttuurin kehittymistä ja on raitioliikenteen arvon mukaista ja sen historiaa kunnioittavaa. HKL sai määräaikaan mennessä 94 hakemusta.

Mikkeli saa vaunun 11 vuodelta 1959 ja sekä perävaunun 521 vuodelta 1958.

HKL

Mikkeliin luovutettava perävaunu on vuodelta 1958.

Nyt Mikkeli nousee Suomen harvojen raitiovaunukaupunkien joukkoon. — Jouni Riihelä

Mikkelin kaupungin tiedotteen mukaan Mikkelipuistoon sijoitetaan yksi kaksiosainen raitiovaunu ensi kevään aikana.

— Keskeisiä elementtejä, jotka tekevät kaupungin ovat ruutukaavakeskusta, kaupunkikulttuuri ja raitiovaunu — Mikkelistä ovat tähän asti puuttuneet vain raitiovaunut. Nyt Mikkeli nousee Suomen harvojen raitiovaunukaupunkien joukkoon. Raitiovaunut luovat Mikkelipuistoon lisää kaupunkikulttuuria: paikkoja kohtaamisille, taidenäyttelyille ja jopa pienimuotoisille konserteille, kertoo Mikkelin kaupungin tekninen johtaja Jouni Riihelä HKL:n tiedotteessa.

Puhelimitse Riihelä tarkentaa, että Mikkeli saa, ei vain vaunuja, vaan myös niille raiteet:

– Vaunut sijoitetaan Pursialankadun ja ravintola Greenerin väliin, käytöstä poistetun teollisuusraiteen kohdalle. Raideleveys on kuitenkin erilainen, ja upotamme maahan toiset kiskot, sanoo Riihelä.

– Vaikka kiskot tehdään, raitiovaunu pysyy paikallaan, jo turvallisuussyistä.

Mikkeliin keväällä tuotavilla vaunuilla on liikennöity 1970- ja 1980-lukujen vaihteessa.

– Ne ovat pölyjen pyyhkimistä vaille hyvässä kunnossa, autenttisen näköisiä. Vanhoja mainoksiakaan ei kannata raaputtaa pois.

Riihelä rustasi hakemuksen viime kesänä ja arvelee nyt, että ainutlaatuisen Mikkelipuiston ja sen noin 100 000 kävijän yhteisvaikutus tehosi valitsijoihin.

Vaunujen kuljettamisesta Mikkeliin ei pitäisi tulla ongelmaa. Viitostietä pitkin viedään säännöllisesti uusia vaunuja Helsinkiin, ja tyhjille laveteille mahtuu Riihelän mukaan paluukuormaa.

Ideoita käytöksi on hautumassa  

Mikkelipuiston toiminnanjohtajan Heidi Kelhon mukaan raitiovaunu ei saavu puistoon vain näyttelyesineeksi.

– Raitiovaunu paikassa, jossa siihen vähiten odottaa törmäävänsä, on varmasti nähtävyys jo sinänsä. Yhdistettynä upeaan puistokokonaisuuteen lisää se Mikkelipuiston houkuttavuutta niin paikallisten kuin matkailijoiden keskuudessa. Pelkäksi nähtävyydeksi vaunua ei kuitenkaan ole tarkoitus jättää, vaan ideoita sen käyttötarkoituksesta on jo paljon muhimassa, Kelho kertoo kaupungin tiedotteessa.

– Mikkelipuiston yhtenä toiminnan tarkoituksena on syventää maaseudun ja kaupungin vuorovaikutusta. Tässä nämä kaksi kohtaavat hauskalla tavalla. Samalla olemme mukana säilyttämässä arvokasta perinnekalustoa.

Maanantaina julkistetussa valinnassa raitiovaunuja sai kolme muuta tahoa.

Perävaunu 615 luovutetaan Oy Stadin Ratikat Ab:lle, vaunu 320 Kustaankartanon monipuoliselle palvelukeskukselle ja vaunu 91 Allegra Lab Ry:lle & Helsinki Distilling Company Oy:lle

HKL

HKL luovuttaa vanhoja raitiovaunujaan uusiin koteihin. Vaunu 320 luovutetaan Kustaankartanon palvelukeskukselle

Juttuun lisätty Mikkelin kaupungin tiedotteesta mm. Heidi Kelhon kommentit kello 10.32, toinen kuva 11.05. Juttuun lisätty kello 11.28 Jouni Riihelän kommentteja.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat