Rekat ovat luistelleet tänä talvena tavallista vähemmän, vaikka viikon uutisista voisi muuta luulla — Valtateiden huono kunto kuitenkin huolestuttaa ely-keskusta: "Niitä on niin kauhean paljon"

Sään ansiosta raskaan liikenteen onnettomuuksia on ollut vähänlaisesti. Mikkelin seudulla ajautui tällä viikolla ulos tieltä tukkirekka ja lavetti.

Katja Juurikko, Katja Juurikko

Valtatien 15 kunto huolestuttaa ely-keskuksen aluevastaavaa.
Valtatien 15 kunto huolestuttaa ely-keskuksen aluevastaavaa.

Rekan ratissa saattaa huomata asioita, joihin ei henkilöautolla ajaessa kiinnitä huomiota.

Mäntyharjulainen kuljetusyrittäjä Jussi Kokkonen kertoo, että Mikkelin ja Kouvolan välillä kulkevan valtatie 15:n runko on osin pettänyt.

— Asvaltissa on loivaa painumaa pitkällä matkalla. Henkilöautolla sitä ei välttämättä huomaa, mutta iso auto kallistuu, kun tien muoto muuttuu. Tien reuna on alempana, ja sen tuntee autossa. Jos rekassa on painava lasti, niin se kallistaa autoa ja pito tiestä katoaa herkästi, Kokkonen sanoo.

Kokkonen ei ihmettele, että samoilla kohdilla Mäntyharjussa kaatui tiistaina täydessä puutavaralastissa ollut rekan perävaunu. Perävaunu oli lähtenyt heittelehtimään sohjoisella ja liukkaalla tiellä. Kokkonen pohtii, voisiko tien kunto olla osasyy tapahtuneeseen.

Keskiviikkona puolestaan tukkeutui tie 438 Puumalassa Virmutjoen ja Sulkavan välillä, kun raskaan ajoneuvon lavetti ajautui liukkaassa mäessä poikittain tielle Lieviskän kohdalla.

Lumi pitänyt teiden huoltajat kiireisinä

Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuskeskuksesta (ely) kerrotaan, että tapausten määrä ei ole poikkeuksellinen.

Itäisen hankinta-alueen aluevastaavan Keijo Turkin mukaan rekkaonnettomuuksia on tapahtunut tänä talvena jopa vähemmän kuin aikaisempina. Itäiseen hankinta-alueeseen kuuluvat Mikkeli ja Pieksämäki.

Uudelleenpäällystyksiin ei tunnu löytyvän rahaa. Tarvetta olisi vaikka huru mycket — Keijo Turkki

Vesi- ja räntäsateilta on vältytty, joten tielle ei ole päässyt juurikaan syntymään vaarallisia jääpolanteita. Runsas lumentulo on kuitenkin pitänyt urakoitsijan kiireisinä.

— Aikaisempiin talviin verrattuna työtä on ollut jonkin verran enemmän, Turkki sanoo.

Ely-keskus ostaa Mikkelin alueen tieurakat YIT rakennus -yritykseltä. Turkki arvioi, että urakoitsija on saanut pidettyä tiet kutakuinkin sovitussa kunnossa.

Uudelleenpäällystyksiin ei riitä yhtä paljon rahaa kuin olisi tarvetta

Suurin huoli Turkille on lumen ja jään sijaan teiden yleinen kunto.

— Huolettaa ihan hirveästi, että uudelleenpäällystyksiin ei tunnu löytyvän rahaa. Tarvetta olisi vaikka huru mycket, Turkki sanoo.

Kysyttäessä alueen huonokuntoisimpia teitä hän ei osaa antaa muita esimerkkejä valtatie 15:n lisäksi.

— Niitä on niin kauhean paljon, Turkki sanoo.

Pohjois-Savon ely-keskuksen ylläpitovastaava Kimmo Tiikkainen kertoo, että ensi kesälle on jo tehty alustava suunnitelma teiden kunnostustöistä.

— Pystymme tekemään ensi kesänä ehkä vähän vajaat 200 kilometriä uudelleenpäällystystä, Tiikkainen sanoo.

Valtatietä 15 on suunniteltu uudelleenpäällystettäväksi 7,6 kilometrin matka Ostolahdesta Kouvolan suuntaan. Kyseessä on sama osuus, jota paikkailtiin viime kesänä.

Lopullisia päätöksiä kesän korjaustöistä tehdään keväällä.

Älä kiirehdi liikenteessä

Rekkaa työkseen ajavan Jussi Kokkosen resepti turvallisempaan matkaan on tuttu: rauhallinen ajonopeus, valppaus ja kunnon turvavälit.

— Meidänhän on kuitenkin yritettävä tehdä työtämme säästä riippumatta. Pitää vain varata vähän enemmän aikaa matkantekoon. Joutua pitää, mutta kiire ei saa koskaan olla, Kokkonen sanoo.