Kangasniemellä vaihdettiin Kelan kasvokkainen asiakaspalvelu web-kameroihin — Kuntalaiset lähestyvät Kelan pääjohtajaa asiasta suoralla kirjeellä

Kangasniemellä lakkautettiin Kelan henkilökohtainen asiakaspalvelu ensin kesäksi ja sitten lopullisesti. Nyt Kangasniemen vanhus- ja vammaisneuvosto on laatinut Kelan pääjohtajalle kirjeen, jossa pyydetään mahdollistuutta kasvokkaiseen asiointiin kahdesti viikossa.

Kanerva Kuitu

Kangasniemellä vaihdettiin Kelan kasvokkainen asiakaspalvelu web-kameroihin — Kuntalaiset lähestyvät Kelan pääjohtajaa asiasta suoralla kirjeellä

Kangasniemellä Kelan toimipaikka suljettiin ensin kesäksi, mutta sittemmin selvisi, että toimipaikan asiakaspalvelu on lakkautettu kokonaan jatkossakin.

Tästä lähtien Kangasniemellä palvelee Kelan etäpalvelu, joka toimii web-kameran kautta. Neuvoa tarvitseva saa siis kasvokkaisen yhteyden Kelan asiakaspalvelijaan kunnantalolla olevan tietokoneen avulla.

Kangasniemen vanhus- ja vammaisneuvoston puheenjohtajan Helvi Marttisen mukaan vanhukset kuitenkin vierastavat palvelua, vaikka kunnantalolla onkin virkailija, joka auttaa teknisten laitteiden käytössä.

— Etäpalvelu ei sovi yhtä hyvin syvälliseen neuvontaan kuin henkilökohtainen asiointi, Marttinen kertoo.

Etäpalvelussa ongelmia ovat aiheuttaneet myös takkuavat yhteydet, sillä Marttisen mukaan asiakas on saattanut varata ajan ja saapua paikalle, mutta verkkoyhteydet eivät olekaan toimineet ja tapaamista on jouduttu siirtämään.

Kelan pääjohtajalle on lähdössä kirje

Kela omistaa edelleen Kangasniemellä huoneiston, jossa on 4—5 Kelan virkailijaa töissä. He eivät kuitenkaan saa ottaa asiakkaita vastaan vaan käsittelevät pelkästään hakemuksia.

— On varmaan laskettu niin, että he saavat enemmän päätöksiä tehtyä, kun asiakkaat eivät ole häiritsemässä. Luulisi kuitenkin, että Kelan virkailijoille tulee viivästystä siitäkin, että he joutuvat lähettämään kirjallisia lisäkysymyksiä vanhuksille, jotka ovat täyttäneet monimutkaiset kaavakkeet väärin, Marttinen kertoo.

Vanhus- ja vammaisneuvosto ovat laatineet asiasta Kelan pääjohtaja Elli Aaltoselle kirjeen, jossa toivotaan, että Kelan Kangasniemen toimistossa saisi henkilökohtaista asiakaspalvelua kahtena päivänä viikossa, sillä Kangasniemeltä on pitkät välimatkat ja heikot julkisen liikenteen yhteydet ympäröiviin kuntiin.

Kirjeen ovat allekirjoittaneet monet vammais- ja potilasjärjestöt ja tällä hetkellä kerätään allekirjoituksia yksityishenkilöiltä. Niitä on tullut muutamassa päivässä 120 kappaletta. Kirjettä käsitellään ensi viikon maanantaina myös Kangasniemen kunnanhallituksen kokouksessa.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet