Mikkeliläisen luokanopettajan Outi Kunnamon luokassa ei ole pulpetteja: "Jotkut tykkäävät tehdä koulutehtäviä opettajan pöydän alla"

Kalevankankaan koulun luokanopettaja Outi Kunnamo, 43, käyttää positiivisen pedagogiikan keinoja työssään: hän jättää huonon käytöksen huomiotta ja palkitsee hyvän. 20 vuotta opettajana työskennelleen Kunnamon luokassa ei käytetä pulpetteja. Mikkelin opettajien ammattiyhdistys nimitti Kunnamon Mikkelin vuoden opettajaksi.

Vesa Vuorela

- Annan esimerkiksi yhden lapsen mölytä aikansa ja jätän hänet täysin huomiotta, mutta annan helmiä niille lapsille, jotka ovat hiljaa ja tekevät tehtäviä, kertoo luokanopettaja Outi Kunnamo, 43.
- Annan esimerkiksi yhden lapsen mölytä aikansa ja jätän hänet täysin huomiotta, mutta annan helmiä niille lapsille, jotka ovat hiljaa ja tekevät tehtäviä, kertoo luokanopettaja Outi Kunnamo, 43.

Miksi sinusta tuli luokanopettaja?
En oikein lukion jälkeen tiennyt, mitä rupeaisin tekemään. Sitten isä ehdotti minulle opettajan ammattia. Olen aina tykännyt ihmisistä ja lapsista. Olen sosiaalinen ja pitkäpinnainen.

Kuvailetko tyypillistä työpäivääsi?
Joka päivä aloitamme siitä, että aamulla kysyn oppilaiden kuulumiset. He saavat rauhassa kertoa iloistaan ja suruistaan.

Sitten lukujärjestyksen mukaan alamme joko leikkimään, lukemaan, laskemaan tai vaikkapa hiihtämään. Päivä ei koskaan mene ihan niin kuin on edellisenä päivänä suunnitellut.

Luokassani ei ole ollut pulpetteja neljään vuoteen. Lapset istuvat tuoleillaan u-muodostelmassa joka tunnin alussa. Siitä voidaan sitten liikkua fiiliksen mukaan.

Luokassa on erilaisia työpisteitä: voi työskennellä lattialla säkkituolissa, nojatuoleilla tai isojen pöytien ääressä. Oppilas voi halutessaan seistä.
Jos on levoton fiilis, voi istua jumppapallolla. Jos on väsynyt, voi pötkötellä lattialla.

Jotkut tykkäävät tehdä koulutehtäviä opettajan pöydän alla.

Välillä asettelen oppilaat työskentelemään tietyille paikoille. Ohjaan esimerkiksi kaverin auttamaan toista oppilasta sen sijaan, että opettaja aina auttaisi.

Koen, että pulpetit sitovat lapsia liikaa. Kun voi valita paikkansa, luokkaan tulee liikettä. Luovuus lisääntyy. Oppilaat pitävät mallia motivoivana.

Opetin edellistä luokkaa kuusi vuotta. Nyt minulla on jälleen ykkösluokka.

Millaista on käyttämäsi positiivinen pedagogiikka?

Huono käytös jätetään huomiotta, hyvä käytös palkitaan välittömästi. Oppilaat keräävät helmiä hyvästä käytöksestä.

Annan esimerkiksi yhden lapsen mölytä aikansa ja jätän hänet täysin huomiotta, mutta annan helmiä niille lapsille, jotka ovat hiljaa ja tekevät tehtäviä. Tietenkin puutun siihen, jos esimerkiksi joku heittelee tavaroita ja aiheuttaa vaaraa toisille.

Pääperiaate on, että lapsi saa huomiota vain hyvästä käytöksestä. Pedagogiikassa katsotaan eteenpäin. Jos oppilas on tapellut välitunnilla, asia selvitetään, mutta ei jäädä vellomaan siihen, vaan mietitään, mikä saisi hänet käyttäytymään entistä paremmin.

Koulunkäyntiavustaja Anne Ahonen on minulle tosi tärkeä työpari luokassa.

Mikä merkitys työllä on elämässäsi?

— Päivät menevät nopeasti, ja minulla on hyviä työkavereita. On siistiä seurata, kuinka lapset oppivat ja kasvavat. Tunnen tekeväni merkityksekästä työtä.

Toivottavasti teen tarpeeksi töitä sen eteen, että jokainen lapsi löytäisi oman paikkansa. Koulussa kasvatetaan lapsia heidän tulevaisuuttaan varten.

Ensimmäiset kouluviikot leikimme lasten kanssa paljon. Ryhmäytän heitä, ja yritän olla tarkka siitä, että kaikki voisivat koulussa hyvin. Ei voi oppia mitään, jos voi huonosti koulussa.

Jokaisesta lapsesta tehdään Viikon tähti -haastattelu, ja vuorollaan leikitään jokaisen toiveleikkiä.

Mistä pidät työssäsi eniten?

— Luokanopettaja voi opettaa kaikkea: liikuntaa, lukemista, kirjoittamista, matikkaa. Päivät ovat hyvin erilaisia. Lapset ovat maailman parhaita työkavereita — heidän kanssaan on mukava touhuta.

Mitä vihaat työssäsi?

— Kiirettä. Mitä isommaksi oppilaat tulevat, sitä enemmän on kaikkea, mitä pitää suorittaa aikataulussa. Välillä pitäisi olla aikaa myös pysähtyä.

Mitä haluaisit kehittää työssäsi?

— Meillä on loistavia opettajia talo täynnä. Ei tahdo olla aikaa yhdessä kehittämiseen ja ideoiden jakamiseen.

Mistä haaveilet?

— En haaveile eteneväni esimerkiksi rehtoriksi, vaan viihdyn luokanopettajana. Toivon, että minulla riittää työniloa. Haluan pysyä innostuneena ja löytää paukkuja työhön vielä pitkään. En halua tulla kyyniseksi.

Tekijät-sarjassa jututamme mikkeliläisiä ihmisiä työnsä äärellä. Tämä juttu on ilmestynyt Keskiviikko-liitteessä 4.4.2018.