Kauppakamarit vaativat poikittaisliikennettä nopeammaksi — Riihimäen kolmioraide nopeuttaisi junamatkoja Mikkelistä ja Mäntyharjusta

Mikkelistä ja Mäntyharjusta etelän kautta Tampereelle tai Hämeenlinnaan reissaavien matka-aika lyhenisi.

Tanja Rihu

Kauppakamarit vaativat poikittaisliikennettä nopeammaksi — Riihimäen kolmioraide nopeuttaisi junamatkoja Mikkelistä ja Mäntyharjusta

Junamatka Etelä-Savosta etelän kautta Tampereelle tai Hämeenlinnaan nytkähti kohti nopeutumista tiistaina. Hämeen kauppakamari ehdottaa Riihimäen kolmioraiteen ottamista matkustajaliikenteen käyttöön.

Hämeen kauppakamari kertoo tiedotteessaan ehdottavansa Etelä-Karjalan, Kymenlaakson ja Tampereen kauppakamarien kanssa, että VR ottaisi suunnitelmiinsa IC- ja Pendolino-junien liikenteen käynnistämisen Lahden ja Tampereen välille.

Riihimäen kolmiorata nopeuttaisi Kaakkois-Suomesta pendelöivien matkustajien matka-aikaa esimerkiksi Tampereelle noin puolellatoista tunnilla. Myös Mikkelistä ja Mäntyharjusta etelän kautta reissaavien matka-aika lyhenisi.

Riihimäen kolmioraide otettiin käyttöön tavaraliikenteelle kesäkuussa. Sen hyödyntäminen henkilöliikenteelle ei ole edennyt, vaikka jo vuonna 2012 käynnistettiin keskustelut IC- ja Pendolino-junaliikenteen avaamiseksi Lahden ja Tampereen välille.

Työvoima pääsee pendelöimään poikittain

Tiedotteessa muistutetaan, että nopea poikittaisyhteys mahdollistaisi entistä tehokkaammat työmatkayhteydet ja auttaisi työvoiman pendelöintiä myös itä-länsi-suunnassa.

Lisäksi uudet junayhteydet voisi synkronoida Pietarin Allegro-junavuorojen kanssa. Näin Sisä- ja Pohjois-Suomen matkailukohteet voisivat paremmin tarjota palveluja venäläisille matkailijoille.

Kauppakamarien näkemysten mukaan uudet junayhteydet eivät aiheuttaisi VR:lle lisäinvestointitarpeita ja parantuvat itä–länsi -yhteydet lisäisivät matkustajamääriä sekä parantaisivat asiakastyytyväisyyttä.

Uusimmat uutiset