Kolme neljästä ajaa ylinopeutta työmaan kohdalla — Viitostien työmaalla on tänä vuonna vältytty onnettomuuksilta

Tuppuralan eritasoliittymän kohdalle tuodut nopeusnäytöt eivät kaasujalkaa hillitse

Vesa Vuorela

Kuvan näytössä on vielä kohtuullinen lukema. Länsi-Savon tarkkailujaksolla vain joka neljäs malttoi noudattaa kolmenkympin rajoitusta tietyöjaksolla Tuppuralan eritasoliittymän kohdalla.

Länsi-Savo tarkkaili torstaina kello yhdentoista aikaan näyttötaulun avulla kymmenen minuutin jakson rajoituksen noudattamista Mikkelin Tuppuralan eritasoliittymässä. Työmaaosuudelle pohjoisesta päin ajaneista autoilijoista 24 noudatti rajoitusta ja 92 ajoi ylinopeutta eli kolme neljästä kuljettajasta ajoi ylinopeutta.

Rajoituksen mukaan ajaneista useimmat olivat kahdessa pikku jonossa. Ensimmäistä johti Destian avolavapaku ja toista liikennekoulun auto. Rekat ja bussit eivät noudattaneet rajoituksia yhtään paremmin kuin muutkaan. Korkein näyttötaulun lukema oli 58 kilometriä tunnissa kolmenkympin alueella.

Autoilijoiden piittaamattomuus Viitostien työmaiden nopeusrajoituksista saa Destian työmaapäällikkö Pekka Jaakkolan huokaisemaan raskaasti.
Nopeusrajoituksen tehostukseksi tuoduilla nopeusnäytöillä ei tunnu olevan nopeuksia hillitsevää vaikutusta.
— Viitostien korjauksen alkaessa pyysimme useammin poliisia järjestämään nopeusvalvontaa useammin työmaa-alueella. Yleensä sieltä on tullut vastaus, ettei resurssit riitä valvonnan lisäämiseen.

Vakavilta onnettomuuksilta on toistaiseksi vältytty.
— Viime kesänä ylinopeutta ajanut rekka ruhjoi päällystystyöntekijän kyynärpään pahasti. Tilanteessa hengenmeno ei ollut kaukana.

Liikenneviraston projektijohtaja Hannu Nurmi muistuttaa, että nopeusrajoituksella halutaan työturvallisuuden lisäksi varmistaa kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuus.
— Ajolinjoja joudutaan muuttamaan useaan otteeseen ja sen seurauksena voi olla äkkinäisiä kaistanvaihtoja. Alhainen nopeus antaa mahdollisuuden reagoida muiden yllättäviin ratkaisuihin.

Poliisin tilastojen mukaan koko maassa tietyöosuuksilla kuoli viime vuonna kolme henkeä ja loukkaantuneita oli 137. Tilasto ei erittele tienrakentajia ja muita tien käyttäjiä. Liikenneviraston valvonnassa olevilla työmailla tapahtui viimeksi tienrakentajan hengen vaatinut liikenneonnettomuus vuonna 2012.

Itä-Suomen poliisin liikennesektorin päällikön ylikomisario Petri Pahkinin mukaan tietyömaiden nopeusrajoitusten valvontaa on pyritty tehostamaan. Viime vuonna poliisilaitoksen alueelle saatiin kolmas liikuteltava nopeudenvalvontayksikkö. Yksikkö kuvaa ylinopeutta ajaneet, ja sakko tulee kotiin samaan tapaan kuin peltipoliisin havaitsemissa rikkomuksissa.
— Tietyömaiden kohdalla on useimmiten mahdotonta toteuttaa käsipysty-ratsiaa. Siellä ei ole paikkaa pysäyttämiselle ja ennen mahdollista pysäytyspaikkaa tieltä poistumismahdollisuuksia on saattanut olla useita.

Rikkomuspaikalle pysäyttämistä vaikeuttaisi myös se, että ylinopeutta ajavia on niin paljon.

Osallistu keskusteluun

Länsi-Savo