Tunnelma alkaa tiivistyä Mäntyharjussa — Markkinat kasvavat vuosi vuodelta

Yli 300 myyjää ja järjestöä esillä Mäntyharjun suurtapahtumassa.

Mikko Kontti

Mäntyharjulaislähtöinen Tiina Hälikkä on toiminut koruyrittäjänä neljä vuotta. Markkinatoimikunnan puheenjohtaja Heikki Koljonen (peilissä) uskoo, että kauppiaille tulee ihan hyvä päivä.  
Mäntyharjulaislähtöinen Tiina Hälikkä on toiminut koruyrittäjänä neljä vuotta. Markkinatoimikunnan puheenjohtaja Heikki Koljonen (peilissä) uskoo, että kauppiaille tulee ihan hyvä päivä.  

Mäntyharjun perinteiset juhannuksen jälkeiset markkinat jatkavat kasvuaan viimevuotisen 50. kerran jälkeen.

— Pikkuhiljaa myyjien määrä lisääntyy koko ajan, ja mikäs siinä, tietä riittää markkinapaikoiksi Kouvolaan asti, tuumaili LC-Mäntyharjun markkinatoimikunnan puheenjohtaja Heikki Koljonen.

Aamuyhdeksältä Koljonen jo uskalsi arvioida, että myös asiakkaita riittäisi 51. markkinoille.

Väkimäärä alkoi silmin nähden kasvaa, ja autojen virta kohti keskustaa lisääntyi.

— Puolen päivän aikaan on perinteisesti vilkkain ajankohta.

Kesälomakauden alku mökkiseudulla ja juhannuksen viettoa seuraava tarve täydentää varastoja saa ihmiset muutenkin liikkeelle, ja maanantaina lisäksi sääkin suosii.

— Markkinat on ihmisille perinteinen tapaamispaikka. Alun perin markkinoita pidettiin kesäkuun viimeisenä maanantaina, mutta ajankohta vaihteli vuosittain, ja se hämäsi ihmisiä monella tavalla. Päiväksi muutettiin juhannuksen jälkeinen maanantai.

Mikko Kontti

Markkinakojut täyttävät Kouvolan tien alkupään ja kauppojen pihat Mäntyharjussa. 
Markkinakojut täyttävät Kouvolan tien alkupään ja kauppojen pihat Mäntyharjussa. 

Koljonen laski, että markkinapaikkoja on käytössä nyt pitkälti yli 300, kun kauppiaiden ohella mukaan lasketaan järjestöt.

— Saamme aina aika hyvän kuvan seuraavasta vuodesta, kun kyselemme, tulevatko kauppiaat uudelleen. Yli 90 prosenttia sanoo tulevansa.

Kuuluvat myyntipuheet ovat vähentyneet

Markkinat eivät tarjoa pelkästään pölypussia, Mörkö-paitaa ja metrilakua. Koljosen mukaan uutta on lisääntyvä pienyrittäjyys.

Kojuja markkinoille pystyttävät esimerkiksi käsityöyrittäjät. Mäntyharjulaislähtöinen Tiina Hälikkä esittelee tuotemerkkinsä Koi Designin hopeakoruja ja puuhelmikoruja.

— Kierrän enemmän erilaisissa käsityöläisten myyntitapahtumissa kuin varsinaisilla markkinoilla. Mäntyharjussa tämä on kolmas kerta. Ensimmäisellä kerralla oli vähän hiljaista, mutta toinen oli jo hyvä kerta, kertoo Hälikkä.

Hänen yrityksensä toimii Tupoksessa. Mäntyharjuun tulemisen kynnys on matala.

— Majoitus ja ruoka ovat ilmaisia.

Koljonen muistelee markkinatunnelman muuttuneen ainakin siten, että aiemmin kaikki kauppiaat paasasivat kovasti tuotteistaan.

Hälikkä sanoo, että hänen myyntityylinsä perustuu enemmän siihen, että koruja saa katsella rauhassa.

— Itse tehdyt tuotteet ja niiden kotimaisuus myyvät.