Monet muutkin ajavat jäihin kuin vain Sami Reinikainen — Järven pohjassa autosta tulee "mutaläjä", jonka nostaminen on työlästä ja kallista

Etelä-Savon pelastuslaitos, ympäristöviranomainen ja hinausyrittäjä kertovat mitä tapahtuu, kun ajaa autonsa tai traktorinsa upoksiin.

Etelä-Savon pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Tuomo Halmeslahti muistuttaa edelleen ihmisiä heikoista jäistä. Jää voi vaikuttaa siltä, että se kantaa ihmisen, mutta tosiasiassa jään kantavuus vaihtelee paljon.
Etelä-Savon pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Tuomo Halmeslahti muistuttaa edelleen ihmisiä heikoista jäistä. Jää voi vaikuttaa siltä, että se kantaa ihmisen, mutta tosiasiassa jään kantavuus vaihtelee paljon.

Sami Reinikaisen Kangasniemellä torstai-iltana jäihin ajama auto ei ole poikkeustapaus. Mikkelin seudulla järviin uppoaa säännöllisesti etenkin moottorikelkkoja, mönkijöitä ja traktoreita, satunnaisesti myös henkilöautoja.

— Joka talvi menee jotain. Yleensä kuljettaja pelastuu. Joskus tulee myös henkilövahinkoja, pelastuspäällikkö Tuomo Halmeslahti Etelä-Savon pelastuslaitokselta sanoo.

Onnettomuudet johtuvat yleensä jään kantavuuden arvioimisesta väärin ja eksymisestä.

— Esimerkiksi viime talvena Kangasniemellä moottorikelkkailija eksyi ja ajoi sulaan.

Pelastuslaitos vastaa ensin tietysti ihmisten pelastamisesta. Sen jälkeen se pyrkii estämään ajoneuvon uppoamisen niin kauan, kun se on estettävissä.

Pelastuslaitos pystyy esimerkiksi tukemaan ajoneuvoa ja keventämään sen painoa nostotyynyillä.

Kun kulkupeli on pohjassa, vastuu siirtyy pelastusviranomaisilta kunnan ympäristöviranomaisille ja omistajalle.

Nesteet vaaraksi ympäristölle

Ympäristötarkastajaa huolestuttavat uponneessa ajoneuvossa olevat nesteet.

Kangasniemen ympäristötarkastajan Jouni Lintusen mukaan Reinikaisen autossa polttoainekorkki on pinnan yläpuolella, minkä takia omistaja aikoo tyhjentää tankin jäiden vahvistuttua.

Ne ovat hyvin märkiä paketteja. - Vesa Luukkonen

Autoon jää sen jälkeen jäähdytysnesteet ja moottoriöljy. Lintunen uskoo nesteiden tässä tapauksessa pysyvän auton sisällä, sillä vesi ei ehdi muutamassa kuukaudessa hapertaa säiliöitä ja johtoja rikki.

Neljästä litrasta moottoriöljyä syntyisi järvessä pieni ympäristövahinko. Kesällä pelastuslaitos puomittaisi alueen leviämisen estämiseksi ja kaapisi öljyn pois järven pinnasta.

Voidaan nostaa kahdella tavalla

Mikkelin Hinauskuljetus Oy:n yrittäjän Vesa Luukkosen mukaan henkilöauton tai traktorin saa järven pohjasta takaisin pinnalle käytännössä kahdella tavalla.

Jos ajoneuvo on lähellä rantaa, jäätä voidaan leikata ja vetää ajoneuvo sulaa kohtaa pitkin mantereelle.

— Siis siinä tapauksessa, että nostokaluston saa lähelle rantaa, Luukkonen huomauttaa.

Jos auto tai traktori on kauempana selällä, on odotettava kesää. Silloin ajoneuvo voidaan vinssata lautalle. Avuksi tarvitaan sukeltaja.

Luukkosen mukaan esimerkiksi henkilöautoa ei saa järven pohjasta pois talvella, sillä jää ei kestä nostamiseen tarvittavan kaluston painoa.

— On hyvin harvinaista, että jää olisi niin paksu. Tänä talvena jäälle ei pidä mennä mitenkään.

Nosto-operaation hintaa Luukkonen kommentoi vain sanomalla, että se maksaa ”paljon”.

Varaosia tai romuttamolle

Kun auto tai muu menopeli sitten saadaan järvestä takaisin kuivalle maalle, näky ei ole kaunis.

— Ne ovat hyvin märkiä paketteja. Jos on savipohja ja virtauksia, auto on aika mutaläjä, Luukkonen kuvailee.

Pohjassa vietettyjen viikkojen tai kuukausien jälkeen auto viedään korjaamolle kuivamaan. Siellä selviää saako siitä varaosia vai meneekö auto kokonaisena romuttamolle.

Se on selvää, ettei autolla enää ajeta.

— Nykyautoissa sähkölaitteet ruostuvat ja hapertuvat. Peli on siltä osin menetetty, Luukkonen vahvistaa.

Pysy virallisella jäätiellä

Kaidalla ja oikealla tiellä kannattaa pysyä paitsi oman henkensä, myös oman kukkaronsa tähden.

Esimerkiksi Lähi-Tapiola korvaa kolarointivakuutuksesta ajoneuvon uppoamisesta veteen, suohon tai jäihin sattuneen vahingon vain, jos se on sattunut yleisesti käytettävällä, tieviranomaisen turvallisuusvaatimukset täyttävällä jäätiellä.

Muualla sattuneita uppoamisvahinkoja ei pääsääntöisesti korvata.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.