Kampanjaviikoista tulee vähittäiskaupalle yhä tärkeämpiä — Asiakasmäärät ja myynti jopa kaksinkertaistuvat

Hintavetoisilla kampanjoilla houkutellaan asiakkaita ostoksille sesonkien välien hiljaisempina kuukausina. Kampanjat tuovat liikkeisiin myös asiakkaita, jotka eivät niissä muuten käy.

Vesa Vuorela

Veera Biyik Otavasta ja Sari Pursiainen Espoosta tutkivat mekkoja Carlsonin yläkerrassa, mutta ostoskassiin oli jo kertynyt muun muassa keittiötavaraa. Hinta ja laatu kohtaavat heidän mielestään kampanjoissa hyvin.
Veera Biyik Otavasta ja Sari Pursiainen Espoosta tutkivat mekkoja Carlsonin yläkerrassa, mutta ostoskassiin oli jo kertynyt muun muassa keittiötavaraa. Hinta ja laatu kohtaavat heidän mielestään kampanjoissa hyvin.

Asiakkaalle on maaliskuussa kampanjatarjontaa valita asti. Mikkelin Akselissa on vietetty Aarrepäiviä, Carlsonilla on Hullun halvat päivät ja Citymarketissa Mammuttimarkkinat. Sokoksen kalenterissa on pian 3 +1 päivää.

Ajoitus ei ole sattuma. Vähittäiskauppa lisää kierroksia hiljaisemman alkuvuoden jälkeen, kun asiakkaat lähtevät liikkeelle niin sanotusti ostohousut jalassa.

Citymarketissa käy jokaisena kampanjapäivänä kaksinkertainen määrä asiakkaita normaaliin viikkoon verrattuna.

Hintavetoiset kampanjat, kuten termi kuuluu, ovat tärkeitä vähittäiskaupalle. Ne eivät ole ylijäämätavaran poistomyyntejä, vaan täsmäiskuja merkkituotteilla ja huokeilla hinnoilla.

Kampanjat kasaantuvat

Carlsonin tavaratalojohtaja Taru Kuosma sanoo, että kampanjoiden kasautuminen on valtakunnallinen ilmiö.

— Kaikki ovat liikkeellä samaan aikaan, mutta se on toisaalta asiakkaan etu. On valinnanvaraa, kun kampanjoita on käynnissä monta. Kun ostoksille lähdetään, on helppo käydä useammassa paikassa samalla kertaa, Kuosma sanoo.

Kuosman mukaan Hullun halvat päivät ovat ketjulle erittäin merkitykselliset sekä syksyllä että keväällä.

— Pystymme hyödyntämään kampanjassa myös verkkokauppaamme. Mikkelissä meillä on kanta-asiakkaina paljon kesäasukkaita. He käyvät tavaratalossa kesäisin ja voivat muina aikoina asioida verkkokaupassa, Kuosma sanoo.

Citymarket-ketjun Mammuttimarkkinoilla on pitkä perinne.

— Se on merkittävimpiä kampanjoitamme, jota aletaan suunnitella kuukausia etukäteen. Tuotteet tilataan varta vasten sitä varten. Kauppias voi lisätä valtakunnalliseen kampanjaan myös omia tuotteita, sanoo Mikkelin Citymarket-kauppias Marko Miettinen.

Citymarketissa käy jokaisena kampanjapäivänä kaksinkertainen määrä asiakkaita normaaliin viikkoon verrattuna.
— Joinakin päivinä enemmänkin. Kampanjat tuovat meille myös uutta asiakaskuntaa, Miettinen sanoo.

Perinteiset alennusmyynnitkin jäävät taakse

Osuuskauppa Suur-Savossa Sokoksen 3 +1 -kampanjat ovat vuoden suurimmat.

— Ne ovat meille todella isoja juttuja. Maakunnasta tulee paljon asiakkaita noina päivinä, sanoo tavaratalojohtaja Tiina Mehtonen.

Toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen asettaa hintavetoiset kampanjat jo kesän ja vuodenvaihteen alennusmyyntien edelle.

— Myynnillisesti ja tuloksellisesti ne ovat erittäin tärkeitä. Nykyään kampanjoihin hankitaan omat merkkituotteet täsmäostoina. Asiakkaatkin osaavat niitä odottaa, Hämäläinen sanoo.

Kauppakeskuksillekin iso merkitys

Kampanjoilla on merkitystä kauppakeskuksillekin, vaikka ne eivät itse mitään myykään. Asiakasmäärät jopa puolitoistakertaistuvat.

— Kauppakeskuksen rooli on tarjota hyvät puitteet kampanjan onnistumiselle. Liikkeiden vastuulle jää, miten niiden tuotteet ja hinnoittelu asiakasta palvelevat, sanoo Jukka Toivakka kauppakeskus Akselista.

Kauppakeskus houkuttelee väkeä muullakin kuin tavaralla.

— Tapahtumien rooli kasvaa. Niillä pyritään saamaan liikkeelle erilaisia asiakasryhmiä, kuten lapsiperheitä, Toivakka sanoo.

Hyvät tarjoukset saavat liikkeelle

Veera Biyik Otavasta ja Sari Pursiainen Espoosta viettivät maanantain iltapäivää tavaratalo Carlsonin Hullun halvoilla päivillä. Biyikin ostosreissu oli sujunut suotuisissa merkeissä, sillä kampanjaväriseen muovikassiin oli jo päätynyt keittiöpyyhe sekä kakkuvuoka.

Biyik sanoo seuraavansa erilaisia kampanjoita tarkasti ja käyvänsä ahkerasti erilaisilla alennus- ja tarjouspäivillä.

— Hyvät tarjoukset ja laadukas tavara saavat kyllä liikkeelle. Laulan kuorossa ja olen jo löytänyt itselleni esiintymisasunkin todella edullisesti, Biyik sanoo.

Kampanjapäiviltä Biyik hankkii sellaista, jolle on oikeasti käyttöä, kuten vaatteita, astioita ja muuta käyttötavaraa.

— Vanhaa tavaraa voi sitten vastaavasti heittää uuden tieltä pois, niin ei kaappeihin kerry liikaa ylimääräistä, hän sanoo.

Sari Pursiainen oli löytänyt kampanjapäiviltä pussilakanasetin. Kampanjapäivien löydöstä on iloa vielä kaukana tulevaisuudessakin, sillä se on näillä näkymin päätymässä joululahjaksi.

— Eläkeläisenä pitää katsoa tarkkaan hintoja. Tällaisista kampanjoista tietää saavansa laatutavaraa edullisesti. Netistä on helppo katsella tarjouksia ja käydä sitten kaupasta hakemassa, Pursiainen sanoo ja lisää, että ostaa sellaista mitä tarvitsee.

— Liiasta tavarasta kun pitäisi jo alkaa päästä eroonkin. | Anssi Mehtälä   


Länsi-Savo Oy on kauppakeskus Akselin osaomistaja.

Uusimmat uutiset