Näin pomppii auto kivikossa - katso video!

Maasturit suunnistivat kilpaa Hirvensalmen metsissä. Tekniikkarasteilla taiteiltiin autoja jättirenkaiden päälle.

Taru Hokkanen

Näin pomppii auto kivikossa - katso video!

Kivikko hirvensalmelaisen pellon reunassa on sellaista ryteikköä, että kahdella jalalla on vaikea pysyä pystyssä.
Tulee väkisin mieleen, että miten autolle käy reitillä?
Raahen vierestä Siikajoelta saapunut Keltalan Kahlaajat näyttää. Kuljettaja Pekka Alatalo painaa kaasua ja maasturi hyppii kivikkoon. Vierellä heiluvat apukuskit Pasi Matilainen ja Tapio Lumijärvi, jotka heittelevät reitille puita ja huutavat ohjeita.
Kuuluu kolinaa ja räsähdyksiä, kun takavalo särkyy kiveen. Auto heijaa, kyntää ja keinuu, mutta pomppii eteenpäin.
Leimauspaikalla lyödään meistillä suunnistusrastin numero autoon kiinnitettyyn alumiinilevyyn ja matka jatkuu.

Joukkue jatkaa tekniikkarasteille, jotka ovat viereisellä pellolla. Autoa taiteillaan rampeille ja jättirenkaiden päälle, sitten peruutellaan radalla.
Vaikka Toyota on välillä kaatumispisteessä, huoltojoukoissa ei ilmekään värähdä.
- Auto suojaa kuskeja aika hyvin, Raisat Alatalo ja Hänninen toteavat tyynesti.
Alatalo ja Hänninen ovat olleet itsekin mukana autossa, mutta tällä kertaa pojat ajavat keskenään.
- Maastoautoilu on sellaista selviytymistaistelua, jossa tulee epäonnistumisia ja iloisia onnistumisia. Mitä vaikeampi reitti, sitä enemmän intoa, huoltajat tietävät.

Taru Hokkanen

Hirvensalmella ajetut maastoautojen suunnistuskilpailut kulkivat nimellä Finland Trophy Retro 2015.
Nimi kertoo alkuperäisistä säännöistä. Kilpailuissa ei käytetä nykytekniikkaa, kuten Gps-laitteita tai digikameroita. Joukkueet suunnistavat kartan ja kompassin avulla, rastit leimataan vanhanaikaisella systeemillä.
- Perinteisestä tavasta tykätään. Tänä vuonna on mukana 44 autoa ja se on muihin kilpailuihin verrattuna paljon, järjestäjä Jukka Kyröläinen tietää.
Hirvensalmen kivikoissa, metsissä ja soilla on ajettu kilpaa 14 kertaa. Rastit, joita on 95 kappaletta, ovat kaikki yksityisten maanomistajien mailla.
Autot on jaettu kolmeen luokkaan rengaskoon mukaan. Joukkueessa saa olla jäseniä niin paljon kuin autoon mahtuu.
- Ideana on kiertää 20 tunnin aikana niin monta rastia kuin mahdollista. Hienointa on maastojen tasapuolisuus - Olit sitten lääkäri tai duunari, kivi ei kunnioita ketään, Kyröläinen tiivistää.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet