"On sanottava, että hieman ahdistaa ja pelottaa" — Eläkeläiset ovat huolissaan pankkipalveluiden ja käteisen rahan saatavuudesta

Eläkeläisten puheenjohtaja Airi Tella pitää "aika rajuina" puheita siitä, että käteisestä rahasta luovuttaisiin lopulta kokonaan.

Mari Koukkunen

Käteistä rahaa saa helpoiten automaatista, mutta niiden määrä on vähentynyt.
Käteistä rahaa saa helpoiten automaatista, mutta niiden määrä on vähentynyt.

Eläkeläiset ovat huolissaan perinteisten pankkipalveluiden vähenemisestä ja käteisen rahan saatavuudesta.

Eläkeliiton Etelä-Savon piirin piirikokous vaatii palveluiden turvaamista ja pankkiautomaattien lisäämistä kaikkialla Suomessa.

Etelä-Savon piirin toiminnanjohtaja Airi Tellan mukaan eläkeläiset ovat keskustelleet aiheesta paljon paikallisesti ja alueellisesti.

- Etelä-Savo on harvaanasuttua aluetta ja näyttää siltä, että pankit karsivat palveluitaan myös täältä, Tella perustelee kannanottoa. 

Eläkeläisten mukaan käteinen raha on suurelle joukolle ikäihmisiä edelleen tärkeä maksutapa. Sitä voi nostaa pankkikonttoreista ja pankkiautomaateista, jotka molemmat ovat vähentyneet. Konttoreiden aukioloaikoja on supistettu, eikä kaikissa tarjota käteispalveluja lainkaan. Pienien paikkakuntien konttoreita on suljettu.

Tellan mukaan kaikki tämä on tuottanut ikäihmisille "harmitusta".

- On vaatinut järjestelyjä pystyä käyttämään digitaalisia palveluita tai käydä pankissa niiden muutaman tunnin aikana, kun voi, Tella kertoo jäsenistön kokemuksia.

Eläkeläisyhdistykset ovat järjestäneet digikoulutuksia, mutta Tellan mukaan se ei riitä. 

Kannanoton mukaan kyse on syrjimättömyysvelvoitteesta. Eläkeläisten mukaan sen piiriin kuuluu myös oikeus käteiseen rahaan ja pankkipalveluihin.

Väärinkäytöksiä pelätään

Tella kertoo olevansa itse eläkeiän kynnyksellä. Pankkipalveluiden muutos tuntuu hänestä samalta kuin monesta ikätoverista ja vanhemmasta.

- On sanottava, että hieman ahdistaa ja myös pelottaa.

Tellan mukaan eläkeläisiä huolestuttavat väärinkäytökset, kun ikäihmiset antavat pankkitunnuksiaan toiselle, auttavalle osapuolelle.

Ongelmallista on sekin, että eläkeläisten mielestä henkilökohtaista palvelua on pankista vaikeaa saada edes puhelimitse. Chatti ja sähköposti kyllä onnistuvat.

- On asioita, joista haluaisi keskustella. Vanhempien ihmisten arkikielen käsitteistö on eri kuin ammattilaisten digipalveluissa käyttämät sanat. Se aiheuttaa epävarmuutta netissä. Henkilökohtainen palvelu koetaan luotettavampana, Tella kertoo.

Hän pitää "aika rajuina" puheita siitä, että käteisestä rahasta luovuttaisiin lopulta kokonaan.

- Henkilökohtainen mielipiteeni on, että kaikilla minua vanhemmilla ei tule olemaan digitaalisia välineitä tai aikaa opetella niiden käyttöä.

Juttua korjattu 23.3. kello 8.46: Airi Tella on Etelä-Savon piirin toiminnanjohtaja, ei puheenjohtaja.

Luetuimmat