Vauhti-Vaunun automyynti oli lähellä jatkua Suur-Savon nimissä

Saimaa Invest Oy vahvisti, että sen autokauppatoiminta kotipaikkakunnalla Mikkelissä ja kolmessa muussa kaupungissa päättyy konkurssiin.

Vesa Vuorela

Vauhti-Vaunun liikkeet ovat edelleen auki ja tekevät muun muassa käytettyjen autojen kauppaa. Uusista autoista liikkeet ovat tyhjentyneet.
Vauhti-Vaunun liikkeet ovat edelleen auki ja tekevät muun muassa käytettyjen autojen kauppaa. Uusista autoista liikkeet ovat tyhjentyneet.

Saimaa Invest Oy vahvisti, että sen autokauppatoiminta kotipaikkakunnalla Mikkelissä ja kolmessa muussa kaupungissa päättyy konkurssiin. Karulle lopulle oli kuitenkin vaihtoehto, joka kaatui viime metreillä.


Autokauppaa Saimaa Invest harjoitti Vauhti-Vaunu -markkinointinimellä.
Autokaupan Vauhti-Vaunu -markkinointinimi ei liity Vauhti-Vaunu Oy:öön.
Vauhti-Vaunu Oy on Savonlinjan emoyhtiö, ja sen toiminta jatkuu. Vauhti-Vaunu Oy omistaa 10 prosenttia Saimaa Investistä. Lisäksi Vauhti-Vaunu Oy omistaa kokonaan autoliikkeen Mikkelin kiinteistön.

Konkurssille oli vaihtoehtona liiketoimintojen myynti.
Saimaa Investin toimitusjohtajan Petri Honkasen mukaan ostaja oli tiedossa, mutta Mikkelin kiinteistön omistaja ja ostaja eivät päässeet sopimukseen vuokrasopimuksen ehdoista.
Saimaa Invest ei nimeä ostajaehdokasta.


Se oli Osuuskauppa Suur-Savo. Tämän vahvistaa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen. Hän sanoo liiketoimintakaupan kaatuneen Mikkelin kiinteistön kohtuuttomaan, aiemmasta kolminkertaiseen vuokratasoon.
Hämäläisen mukaan liiketoimintakauppaa koskevissa neuvotteluissa oltiin pitkällä ja Suur-Savo olisi esimerkiksi ollut valmis jatkamaan työsuhteita.
Samanlaisesta järjestelystä oli neuvoteltu Etelä-Karjalan puolella sikäläisen alueosuuskaupan kanssa.

Kun Mikkelin tiloista ei syntynyt vuokrasopimusta, ei liiketoimintakauppakaan toteutunut. Saimaa Investin yhteistyö maahantuojien kanssa päättyi, ja liikkeet alkoivat tyhjentyä uusista autoista.
Konkurssihakemuksen Saimaa Invest jätti tiistaina Etelä-Savon käräjäoikeuteen.

Honkanen toteaa yhtiön tuloksen ja maksuvalmiuden ajautuneen tiukoille mittavien investointien vuoksi.
Saimaa Invest pyrki tavoittelemaan lisävolyymia uudella, markkinaosuudeltaan riittävän vahvalla merkkiedustuksella. Honkanen sanoo, että Opelin varaan investoitiin neljälle paikkakunnalle tavoitteena saada esimerkiksi Lappeenrannassa edustus kokonaan.
— Neljän paikkakunnan toiminnalla ja 40 miljoonan euron liikevaihdolla toiminta olisi kääntynyt kannattavaksi.
— Teimme huomattavia panostuksia toimitiloihin ja uuden merkin myynnin aloittamiseen. Riski oli pakko ottaa.

Autokauppa on Honkasen mukaan alana vaikeuksissa, koska uusien autojen rekisteröinnit ovat olleet matalalla tasolla vuosia. Alamaissa ollut myynti on vaikuttanut negatiivisesti liikkeiden kannattavuuteen.
Vauhti-Vaunu -liikkeet pitävät yhä ovensa auki, luovuttavat myytyjä autoja ja käyvät käytettyjen autojen kauppaa. Muuten Honkanen sanoo jatkon olevan pesänhoitajan käsissä.
Merkkiedustusten jatkoon hän ei ota kantaa.

Vauhti-Vaunun merkeistä Opelia koskeva jälleenmyyntisopimus on jo solmittu Suur-Savon ja Opel Finlandin välillä.
Suur-Savosta on kerrottu, että toiminta siirretään nykyisen Pitkäjärven autokaupan keskittymän yhteyteen syyskuun aikana.
— Fordin ja Subarun merkkiedustukset kiinnostavat myös, ja asiasta käydään neuvotteluita, sanoo Hämäläinen.

Uusien autojen ostajat saavat autonsa, vaikka konkurssi hieman mutkistaa luovutusjärjestelyitä, kertoo Ford Suomen toimitusjohtaja Hannu Pärssinen.
— Siellä on parikymmentä tehtyä kauppaa, ja kaikista olemme olleet asiakkaisiin yhteydessä.
— Fordin edustuksesta Mikkelissä, Kotkassa ja Savonlinnassa käydään neuvotteluita, ja kiinnostusta on. Toimijoita ja kiinteistöjä kartoitetaan, ja mahdollisesti uusi kauppias aloittaa jo ensi viikolla, sanoo Pärssinen.

Osallistu keskusteluun

Länsi-Savo