Näkökulma: Tunnettujen bloggaajien tekstit voivat sisältää runsaasti virheitä — Toimittajaa se ärsyttää ja huolestuttaa

Kun itse on tottunut lukemaan hyvää tekstiä, tuntuu käsittämättömältä, miten sellaisilla kirjoituksilla voi olla niin mielettömät määrät lukijoita, kirjoittaa Marika Lehto.

Risto Hämäläinen

Marika Lehto

Joka kerta, kun lueskelen blogeja, ihmettelen samaa asiaa. Erilaisten perhe-, lifestyle- ja hyvinvointiblogien kuvat ovat usein priimaa, mutta tekstit eivät.

Sisältö on omaan makuuni usein heppoista, mutta se nyt ei niin haittaa. Jos jopa kymmenettuhannet eri lukijat saavat jotain elämänasenteen, päivän tapahtumien ja yhteistyökumppaneiden tuotteiden kuvailusta, niin hyvä heille.

Se, mikä riipii toimittajan silmiä ja sielua, on bloggaajien teksteissä olevat virheet.

Huono kieli häiritsee lukemista

Tehdään yksi asia nyt heti selväksi: Suomessa on kaikilla eri aihealueilla loistavia blogeja.

Osa bloggaajista taitaa kuvaamisen, kirjoittamisen, ideoinnin, brändäyksen ja sosiaalisen median tavalla, josta olisi hyötyä myös muille median ammattilaisille, kuten meille journalisteille.

Toisaalta on myös suosittuja ja tunnettuja blogeja, joiden suomen kieli on niin huonoa, että se häiritsee lukemista.

Teksteistä uupuvat etenkin pilkut. Yhdyssanoja on väärin, sulkeita ja isoja kirjaimia käytetään miten sattuu, eikä pronomineja hallita. Teksti muistuttaa puhe- ja somekieltä.

Kun itse on tottunut lukemaan hyvää tekstiä, tuntuu käsittämättömältä, miten sellaisilla kirjoituksilla voi olla niin mielettömät määrät lukijoita.

Eikö teitä lukijoita häiritse? Eikö teitä kirjoittajia nolota? Eikö hyvällä suomen kielellä ole blogien kautta itseään mainostaville yrityksille tai blogiyhteisöjen ylläpitäjille mitään väliä?

Kuvat ja persoonat nousevat esiin

Jokainen saa tietysti kirjoittaa nettiin, miten huvittaa. Kuten toimittajakollegani totesi, on vain hienoa, että internet on mahdollistanut kirjoittamisen ja ajatusten vaihdon aikaisempaa matalammalla kynnyksellä kaikille.

Ongelma on se, että etenkin nuoret tottuvat lukemaan kehnommin kirjoitettua suomea yhä enemmän.

Yksittäiset bloggaajat eivät tietysti ole kansan äidinkielentaidoista vastuussa, mutta heidän näyttämäänsä esimerkkiä ei kannata vähätellä.

Bloggaajalla voi olla Instagramissa jopa 100 000–200 000 seuraajaa. Blogilla voi olla yli 100 000 eri lukijaa kuukaudessa. Kärjen takana tulevat sadat muut.

Tämän lisäksi notkumme sosiaalisessa mediassa ja erilaisissa keskustelusovelluksissa koko ajan, ja niissä vasta kirjoitammekin mitä sattuu.

Blogeista ja somesta syntyy vaikutelma, että kuvat ja persoona ovat tärkeämpää kuin se, miten tai mitä kirjoitetaan.

Kielen tajua tarvitsee jokainen

Visuaalisuus ja henkilöbrändit ovat tulleet jäädäkseen, mutta myös oikeinkirjoituksella, kieliopilla ja tekstin rakenteella on yhä väliä, myös muille kuin meille toimittajille.

Helsingin Sanomien mukaan perinteisissä duunariammateissa voi nykyään joutua kirjoittamaan raportteja päivittäin.

Vaikka kieli muuttuu koko ajan, työnantajia tai asiakkaita ei voi lähestyä samalla tavalla kuin kavereitaan somessa tai lukijoitaan blogissa.

Hyvä suomen kielen taito luo uskottavuutta. Onpa kyse uutisesta, blogista tai kadunvarren mainoksesta, hyvin kirjoitettu teksti vaikuttaa paremmin.

Hyvällä suomella kirjoitettua tekstiä on helppo lukea. Parhaimmillaan se yltää yhdeksi elämän suurimmista nautinnoista.

Kyse on myös bloggaajan omasta edusta

Harva bloggaaja on koulutettu ammattikirjoittaja. Sellaista ei voi edellyttää, mutta omia tekstejään kannattaa yrittää parantaa.

Kyse on omasta edusta. Kun heppoiset tekstit saavat tuhansia lukijoita jo nyt, kuinka paljon silmäpareja ja yhteistyökumppaneita olisi sitten, jos tekstit kelpaisivat kaikille?

Kirjoittaja on Länsi-Savon verkko- ja uutistoimittaja.