Puukonsaaren lautta kulkee päivä kerrallaan — Väylä on pidetty auki yöajolla

Jäiden vahvuus vaihtelee paljon, mutta Mikkelin puhdistamourakan putkitöille jäitä on jo liikaa.

Jaakko Avikainen

Väylä on enää lautan leveyttä vastaava, mutta se pysyy pikkupakkasilla auki.
Väylä on enää lautan leveyttä vastaava, mutta se pysyy pikkupakkasilla auki.

Jäät järvissä vahvistuvat, ja se alkaa tuntua Hirvensalmen Puukonsaaren lauttaliikenteessä.

Puulalla jää on paikoin kymmensenttistä, mutta edelleen liikennöintiä on pystytty jatkamaan vakituisesti asuttuun ja muutaman kymmenen mökin saareen.

Lautturivuorossa torstaina ollut Juuso Palo kertoo, että matkustajia on kulkenut tasaisesti ja joulun aikaan vielä hieman enemmän. Lautta on kulkenut ongelmitta, mutta ennakoimaan liikennöinnin jatkumisen kestoa ei pysty.

— Päivä kerrallaan ajetaan, ja esimerkiksi uudesta vuodesta ei voi sanoa mitään varmaa, sanoo Palo.

— Väylä on pidetty auki siten, että vuorojen lisäksi yöllä on ajettu ylimääräinen kerta edestakaisin. Osin myös tuuli on auttanut.

Palo kuvailee, että kahden moottorin tasapohjainen lautta kulkee väylällä vähän kuin flipperissä. Laituriin ajoa moottorit helpottavat.

Jaakko Avikainen

Puukonsaaren lautta kuljettaa saaren asukkaita neljättä talvea.
Puukonsaaren lautta kuljettaa saaren asukkaita neljättä talvea.

Palo ennakoi, että lautta menee talviteloille saareen varsin nopeasti, mikäli tulee kovat pakkaset.

Jo nyt lohkareet ja myös jääsohjo jarruttavat vauhtia.

— Neljän ja puolen kilometrin matkaan kuluu helposti toista tuntia, kun ihanneaika on noin 35 minuuttia.

Mainittu kymmenkunta senttiä ei ole mikään takuu jäiden vahvuudesta. Palon mukaan ihan läheltä satamaa löytyy muutaman sentin jäätä.

Puukonsaaren ja Vintinniemen sataman välinen yhteys avattiin ennen joulua 2014, eli nyt on menossa viides talvi. Lauttaliikenteestä vastaa yksityinen tiekunta. Saareen tehdään jäätie, kun jää on tarpeeksi vahvaa. Välissä puukonsaarelaiset kulkevat moottorikelkoilla.

Jään vahvuuksissa voi olla isoja eroja samalla järvellä

Etelä-Savossa vielä joulun alla suurten järvien selkävedet olivat osittain sulia, mutta nekin alkavat olla jääpeitteisiä.

Pienillä ja keskisuurilla järvillä jääkansi on jo pääsääntöisesti kattava, vaikka ei välttämättä kestävä. Etelä-Savon ely-keskus muistuttaa jäällä liikkujia varovaisuudesta. Alkutalvesta jäänpaksuuden erot vesistön eri osissa ovat suuria. Pienilläkin järvillä voi jää olla keskellä heikkoa, vaikka rannalla jäätä olisi tukevasti.

Jaakko Avikainen

Juuso Palo kertoo, että lautan vauhti putoaa jääkimpaleiden ja sohjon vuoksi noin puoleen normaalista.
Juuso Palo kertoo, että lautan vauhti putoaa jääkimpaleiden ja sohjon vuoksi noin puoleen normaalista.

Viralliset jäänpaksuusmittaukset alkavat Etelä-Savossa tammikuussa.

Paikallisesti jäiden vahvuus voi vaihdella myös muista syistä kuin luonnon vaikutuksesta. Ristiinassa Pelloksen vaneritehtaat ovat ilmoittaneet pitävänsä tehtaiden vesivarastoaluetta sulana tukkien nostamista varten. Yhtiö varoittaa heikoista jäistä syväsatamasta Pukkisaaren ympäristöön ulottuvalla alueella.

Saimaalla Mikkelissä pitää varoa putkia läpi talven

Jäiden muodostuminen on pysäyttänyt putkistojen upottamisen Saimaan pohjaan Mikkelin uuden jätevedenpuhdistamon johtolinjaurakassa.

— Ennen joulua putkia vielä siirrettiin, mutta nyt jäätilanne on sellainen, että työt jatkuvat todennäköisesti keväällä. Urakka-aikaa on heinäkuun loppuun, kertoo työmaapäällikkö Tarmo Toivonen Lopen maa- ja vesirakenne Oy:stä.

— Vaikka vene vielä kulkisi, putkia ei pysty hinaamaan ahtojäissä.

Mikäli jäälle on mieli Mikkelin keskustassa, ulkoilijoiden pitää varoa jään pinnalla olevia putkia muutamissa kohdissa.

— Näitä kohtia on merkitty, ja merkintöjä vielä lisätään, kun jäälle pääsee turvallisesti liikkumaan, sanoo Toivonen.

Luetuimmat