Vahvaa olutta, siideriä ja lonkeroa saa ruokakaupasta jo uudenvuodenpäivänä, lupaavat kauppiaat — suosituimmaksi tuotteeksi nousee perinteinen suomalainen juoma

Ensiksi hyllyyn tulevat suomalaisten suosikkimerkkien vahvemmat versiot. Vähittäiskauppa on varautunut vuodenvaihteen lakiuudistukseen jo viime kesästä saakka.

Mari Koukkula

Vähittäiskauppojen olutvalikoimat kasvavat 1.1.2018, kun enintään 5,5,-prosenttiset oluet, siiderit ja long drink-juomat tulevat myyntiin.
Vähittäiskauppojen olutvalikoimat kasvavat 1.1.2018, kun enintään 5,5,-prosenttiset oluet, siiderit ja long drink-juomat tulevat myyntiin.

Mikkeliläiset saavat vahvoja oluita, long drink-juomia ja siidereitä kaupasta heti uudenvuodenpäivänä. Näin lupaavat sekä S-ryhmä että Kesko. Kauppaketjut ovat valmistautuneet lakimuutoksen voimaantuloon viime kesästä lähtien. Hyllypaikat on jo varattu uusille tuotteille ja juomia saadaan varastoon tämän viikon lopussa.


Lakimuutos sallii enintään 5,5-prosenttisten alkoholijuomien myymisen vähittäiskaupoissa. Osuuskauppa Suur-Savon marketkaupan päällikkö Iiro Siponen sanoo, että ensin tulevat myyntiin suosituimpien merkkien vahvemmat versiot kaikissa juomaryhmissä.
— Prismoissa valikoima on laajempi kuin S-Marketeissa, kuten tähänkin saakka. Torstaina saimme vahvistuksen siitä, että panimot saavat toimittaa tuotteet kauppojen varastoihin jo ennen vuodenvaihdetta. Valikoimaa kasvatetaan niin, että loppiaiseksi tarjolla on jo koko sortimentti, sanoo Siponen.

Toivon mukaan saamme matkustajatuontia vähenemään tällä keinolla.


Mikkelin K-Citymarketin kauppias Marko Miettinen näkee laajentuvan juomatarjonnan ensisijaisesti mahdollisuutena parempaan asiakaspalveluun.
— Kehitämme valikoimaa maltillisesti. Aluksi myyntiin tulee valikoima kotimaisten valmistajien vakiotuotteita. Jatkossa kuuntelemme, mitä asiakkaat haluavat, sanoo Miettinen.


Vahvempien alkoholijuomien tulo myyntiin luo myös kasvuodotuksia juomamyynnille. Miettisen mukaan sitä odotellaan Mikkelinkin Citymarketissa.
— Myynnissä tulee varmasti jonkin verran siirtymää keskiolutvahvuisista juomista vahvempiin. Mutta kyllä kokonaismyyntikin lisääntyy. Toivon mukaan saamme matkustajatuontia vähenemään tällä keinolla ja verotuloja jäämään enemmän kotimaahan, Miettinen sanoo.
S-ryhmässäkin arvioidaan myynnin kasvavan jonkin verran.
— Määriä ja summia on kuitenkin vaikea arvioida. Uskon, että suurin lainmuutoksen aiheuttama siirtymä tulee olemaan matkustajatuonnista Suomessa tapahtuvaan myyntiin, Siponen kommentoi.


Siponen ja Miettinen ovat samaa mieltä siitä, mikä tulee olemaan jatkossa vähittäiskauppojen myydyin juomatuote.
— Se on ilman muuta perinteinen, harmaa lonkero, sanovat kauppamiehet.