Älykännykkä kertoo jo jääkaapin sisällön: Mikkelin Gigantin myymäläpäällikkö Aki Häkkänen on nähnyt kodinelektroniikkakaupan muutoksen

Kehitys on mennyt koko ajan mielenkiintoisemmaksi, Häkkänen sanoo.

Älykännykkä kertoo jo jääkaapin sisällön: Mikkelin Gigantin myymäläpäällikkö Aki Häkkänen on nähnyt kodinelektroniikkakaupan muutoksen

Mikkelin Gigantin myymäläpäällikkö Aki Häkkänen (51), miten kodinelektroniikan myyjä pysyy ajan tasalla, kun kauppa myy paristoista telkkareihin, tietokoneista astianpesukoneisiin tai puhelimista jääkaappeihin?

– Pitää olla aidosti kiinnostunut siitä, mitä myy. Tuotetieto päivittyy myös oman harrastuneisuuden kautta. Jos urheilee, urheilukellot tulevat tutuksi. Jos myyjä harrastaa vaikka tietokonepelaamista, tuotetieto tulee sieltä jo automaattisesti. Jokaiselle tuoteryhmälle on omat vastuuhenkilöt, joiden tuotetietoa päivitetään jatkuvasti. Lisäksi meillä on Gigantin koulutusohjelma, jossa myyjät suorittavat erilaisia verkkokursseja.

Mitä sinä teet?

– Olen ollut myymäläpäällikkönä vuodesta 2006 lähtien. Minun tehtävänä on huolehtia, että kaikki toimii kuten pitääkin. Myymälän kehittäminen ja asiakaskokemuksen parantaminen on yksi iso vastuualue. Myös henkilöstön viihtyvyys ja työtyytyväisyys ovat minulle tärkeitä asioista.

Miten tuotevalikoima kodinelektroniikkakaupassa on muuttunut?

– Tulin alalle armeijan jälkeen 1989. Olen nähnyt ja kokenut kehityksen jo viidellä eri vuosikymmenellä. Valikoimat tuoteryhmien sisällä ovat monipuolistuneet. On tullut ihan uusia palveluita ja tuotteita; tabletteja, urheilu- ja älykelloja, robotti-imureita… Edes älypuhelimia ei ollut, kun aloitin. Kehitys on mennyt koko ajan mielenkiintoisemmaksi.

Entä ostajien kiinnostus?

– Nykyään myydään enemmän tuotekokonaisuuksia ja niihin liittyviä palveluita. Telkkarin ostaja haluaa myös paremman äänen ja ostaa lisäkaiuttimet ja niiden asennuksen. Uuden älykännykän tai tietokoneen ostaja haluaa usein tietoturvan laitteeseen pankkiasioiden hoitoon. Netti on tullut myös keittiöön. Vielä ruokakaupassa voimme katsoa jääkaapin sisällön kännykän näytöltä, unohtuiko kauppalapusta jotain tai voimme seurata ruoan kypsymistä uunissa ja ohjata sitä älypuhelimella.

Mikä on haastavinta?

– Kiire ja asioiden hektisyys. Monesti asioita kasaantuu päällekkäin ja ne on hoidettava lyhyessä ajassa. Meillä on pätevä ja motivoitunut henkilöstö, jolle voi vastuuta ja tehtäviä jakaa.

Entä palkitsevinta?

– Asiakkailta ja työntekijöiltä tuleva positiivinen palaute ja kokee itse onnistuneensa. Se, että päivän päätteeksi voi todeta ääneen, että olipa hieno päivä ja siitä jää sellainen fiilis, että kaikki olivat tyytyväisiä.