Toimitus testasi laitteen, joka varoittaa autoilijaa kameratolpasta — Suomen teille on tulossa 150 uudenlaista kameraa, jotka mittaavat nopeuksia kauempaa kuin perinteinen teknologia

Poliisi ottaa käyttöön uusia ja parempia nopeusvalvontalaitteita. Myös kuluttajan käyttöön on tullut laitteita ja sovelluksia, joiden avulla sakoilta on helpompi välttyä.

Jaakko Avikainen

Saphe-laitteen hankintahinta on noin 70 euroa. Ilmaiseksi asennettava sovellus näyttää kännykän ruudulla etäisyyden lähimpään kiinteään nopeusvalvontapisteeseen.
Saphe-laitteen hankintahinta on noin 70 euroa. Ilmaiseksi asennettava sovellus näyttää kännykän ruudulla etäisyyden lähimpään kiinteään nopeusvalvontapisteeseen.

Kimeä sireenimäinen ääni ja sinisenä vilkkuva valo kertovat, että kameratolppa lähestyy. Kojelaudalla tarrakiinnityksin lepäävän uuden laitteen pitäisi säästää ylinopeussakoilta, ja asiallisesti se tuntuukin toimivan.

Toimitus testasi Saphe-nimistä laitetta, joka yhdistetään älypuhelimeen Bluetooth-teknologialla. Ilmaiseksi puhelimeen asennettavan sovelluksen avulla autoilijalta ei jää yhtään kameratolppaa huomaamatta. Puutteitakin Saphessa on, mutta niistä myöhemmin.

Jopa poliisi suosittelee Saphen tai vastaavan tuotteen käyttöä, sillä vauhdin hiljentämisellä on liikenneturvallisuutta parantava vaikutus.

Autoilijan täytyy itse muistaa, mitä nopeutta milläkin osuudella saa ajaa.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta kuitenkin muistuttaa, että Ranskassa valvontapaikoista varoittavan laitteiston käyttö on kiellettyä.

— Meillä on tässä suhteessa erilainen ajattelutapa, Ihalainen toteaa.

Saphe ei ole laiton tutkanpaljastaja, vaan sen toiminta perustuu Poliisin ja Liikenneviraston julkiseen tietoon kameratolppien sijainneista.

Poliisilla on Suomessa liikenteenvalvontakäytössä tällä hetkellä noin 950 kameratolppaa ja 130 kameraa. Jos siis ajaa kameratolpan ohi ajaa ylinopeutta, pikavoitto rapsahtaa noin 14 prosentin todennäköisyydellä.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskus käsittelee vuosittain noin 500 000 automaattisen liikennevalvonnan tuottamaa tapausta ja lähettää postitse hoidettavat seuraamukset suoraan ajoneuvon omistajalle tai haltijalle.

Lisäksi poliisilla on käytössään 24 automaattivalvonta-autoa, joista Saphella siis ei voi olla mitään tietoa.

— Ensi vuoden alussa valvonta-autoja on tulossa kaksi lisää, kertoo poliisitarkastaja Ihalainen.

Äkkihidastus
ei enää auta

Uudenlaisella tracking radar -tutkateknologialla varustettuja kameratolppiakin on tulossa. Niissä tutka seuraa kohteen nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan kentässä. Äkkihidastus tolpan kohdalla ei siis pelasta sakoilta.

Poliishallitus kertoi 150 uuden laitteen hankintasopimuksesta viime huhtikuussa. Tolppien asentaminen aloitettiin jo tänä vuonna Nelos- ja Kuutostiestä, mutta poliisitarkastaja Ihalaisen mukaan kamerat otetaan käyttöön vasta ensi vuoden alussa.

Selkeä ero vanhoihin valvontalaitteisiin on, että uudet laitteet pystyvät mittaamaan nopeuksia huomattavasti kauempaa kuin vanhat.

— Valmistaja lupaa kameroille 150 metrin mittausmatkan, Ihalainen sanoo.

Vanha laitteisto
pysyy vielä tienvarsilla

Poliisitarkastajan mukaan käytäntö osoittaa tulevaisuudessa, millaisia mittausmatkoja otetaan käyttöön. Esimerkiksi kohdassa, jossa nopeusrajoitus on juuri vaihtunut alhaisemmaksi, autoilijalla täytyy olla aikaa hidastaa nopeutta ilman äkkijarrutuksia.

Uudet kameratolpat eivät ainakaan suoraan korvaa vanhoja, vaan vanhempi laitteistokin pysyy käytössä elinkaarensa loppuun asti.

Saphe-laitteesta on hyötyä myös uuden teknologian valvontalaitteiston kohdalla, sillä sen voi asentaa hälyttämään vaikkapa 500 metrin päässä kameratolpasta.

Lopuksi vielä laitteen puutteista. Kun yritimme yhdistää toimituksessa laitetta puhelimiin, yhteys saatiin aikaiseksi vasta kolmannen puhelimen kohdalla. Syynä tähän voi olla esimerkiksi liian vanha Bluetooth-versio.

Tien päällä Saphe näyttää moitteettomasti älyluurin näytöllä etäisyyden lähimpään nopeusvalvontapisteeseen sekä ajonopeuden. Ajoturvallisuuden kannalta kännykän näytön vahtaaminen on tietenkin vähän niin ja näin.

Kuljettaja ei muutenkaan voi heittää aivoja narikkaan, sillä laitteen hälytysääni kertoo ainostaan lähestyvästä valvontapisteestä. Autoilijan täytyy itse muistaa, mitä nopeutta milläkin osuudella saa ajaa.

Markkinoilla on myös lukuisia valvontapisteistä varoittavia navigaattorisovelluksia, jotka toimivat älypuhelimessa vallan hyvin ilman ulkoista hälytyslaitetta.

Jaakko Avikainen

Saphe on tulitikkurasian kokoinen musta mötikkä, jonka voi laittaa tarrakiinnityksellä esimerkiksi auton kojelaudalle.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat