Mikkelin Juvantiellä ajettiin rajoitusten mukaan — Poliisin valvontamaratoni kestää torstaiaamuun

Valvontamaratonissa käytössä kameratolppien lisäksi valvonta-autoja eli siirrettäviä yksiköitä. Itä-Suomessa valvonta-autoja on kolme.

Jaakko Avikainen

Valvonta-autossa keskellä ylhäällä on kameran salama sen alapuolella tutka-antenni ja kamera. Laitteistoon kuuluu myös näyttölaite. Vanhempi konstaapeli Jari Kilpeläinen siirtää valvonnan jälkeen kuvat nopeustietoineen muistitikulle. Tiedot lähetetään asemalta poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen, joka keskitetysti hoitaa huomautusten ja rikesakkojen lähettämisen.
Valvonta-autossa keskellä ylhäällä on kameran salama sen alapuolella tutka-antenni ja kamera. Laitteistoon kuuluu myös näyttölaite. Vanhempi konstaapeli Jari Kilpeläinen siirtää valvonnan jälkeen kuvat nopeustietoineen muistitikulle. Tiedot lähetetään asemalta poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen, joka keskitetysti hoitaa huomautusten ja rikesakkojen lähettämisen.

Poliisin nopeusvalvontamaratonin liikuteltavan valvontayksikön saalis Mikkelin Juvantiellä aamupäivän 43 minuutin aikana oli tasan nolla kuvaa. Tuossa ajassa yksikön ohi ajoi 111 autoa.
— Turhaa täällä on pitempään olla, toteaa vanhempi konstaapeli Jari Kilpeläinen. Hän hymyilee tyytyväisenä, vaikka ylinopeutta ajavia ei haaviin jäänytkään.

Siirrettävien yksiköiden valvontapaikat valitaan liikenneturvallisuuden perusteella.
— Valvontapaikkoja ei valita rahastusperiaatteella. Valitaan sellaisia paikkoja, missä on tapahtunut onnettomuuksia tai missä onnettomuuden riski on suurempi.

Juvantiellä poliisin tunnukseton pakettiauto oli pysäköitynä bussipysäkille. Kamera ja tutka oli suunnattu Peitsarin S-Marketin risteykseen.
— Asuinalueen ja kaupan vuoksi tässä on melko vilkas liikenne. Risteyksessä on myös suojatie.

Kilpeläisen mukaan nopeusvalvontaa ennen maratonia oli kohdistettu koulujen lähistölle.
— Koulujen lähellä muistetaan taas ajaa rauhallisemmin.

Pakettiautoon rakennetussa siirrettävässä yksikössä on aina poliisi mukana. Autoa laitteistoineen ei voida jättää tekemään valvontaa yksikseen.
— Näin laki vaatii.

Käytännön syynä on myös laitteiston virran tarve. Tämän vuoksi valvonta-auto käy tyhjäkäynnillä. Autossa oleva poliisi voi tarvittaessa hälyttää partion puuttumaan vaaralliseen ajotapaan, vaikka muuten peltipoliisien tapaan ylinopeudesta lähetetään huomautus tai rikesakko postissa.

Silloin tällöin Kilpeläisen juttusille tulee autoilija, jonka kohdalla kamera on välähtänyt.
— Useimmiten kiinnostaa se, paljonko nopeutta oli ja selviääkö huomautuksella vai tuleeko rikesakko.
Tähän kysymykseen ei Kilpeläinen aina voi vastata, koska se edellyttäisi valvonnan keskeyttämistä hetkeksi.
Uudessa paikassa kamera on säädettävä ja se silloin salama välähtää, vaikka valvontayksikön lähelle ajanut auto olisikin ajanut rajoitusten mukaan.

Kiinteästä automaattivalvonnasta ilmoitetaan liikennemerkillä, mutta siirrettävien yksiköiden paikkoja ei ilmoiteta.
— Periaatteessa tämä rinnastuu perinteiseen valvontaan tutkalla, ei siitäkään ilmoiteta.

Kilpeläinen siirtyy takatilasta ratin taakse ja yksikön valvontapaikka vaihtuu. Minne, sitä Kilpeläinen ei toimittajalle kerro.

Poliisin valvontamaraton alkoi keskiviikkona kello kuudelta ja päättyy torstaina samaan aikaan. Nopeutta valvottiin koko maassa 120 automaattivalvontakameralla. Lisäksi liikkeellä ovat kaikki 24 siirrettävää yksikkö eli valvonta-autoa. Tämä on teknisen kaluston osalta suurin määrä, mikä koskaan on ollut yhtä aikaa käytössä nopeusvalvonnassa Suomessa.

Osallistu keskusteluun

Länsi-Savo