Mielipiteitä puolesta ja vastaan nostattaneet koululaisten ilmaismatkat jatkuvat Mikkelissä — Jatkossa selvitetään myös mahdollisuutta yli 65-vuotiaiden osittaiselle ilmaisliikenteelle

Mikkeli on tarjonnut maksuttomaan paikallisbussimatkustamiseen oikeuttavan Waltti-kortin peruskoululaisilleen syksystä 2017 alkaen. Noin 60 prosenttia koululaisista on hyödyntänyt mahdollisuuden aktiivisesti.

Vesa Vuorela

Maksuttoman paikallisliikenteen mahdollinen vaikutus lasten liikkumiseen on herättänyt keskustelua.
Maksuttoman paikallisliikenteen mahdollinen vaikutus lasten liikkumiseen on herättänyt keskustelua.

Mikkelin peruskoululaiset saavat jatkossakin matkustaa ilmaiseksi paikallisliikenteessä. Asiasta päätti Mikkelin kaupunkiympäristölautakunta kokouksessaan tiistaina.

Mikkeli on tarjonnut maksuttomaan paikallisbussimatkustamiseen oikeuttavan Waltti-kortin peruskoululaisilleen syksystä 2017 alkaen. Lautakunnan päätöksellä koululaisten ilmaisliikennöinti jatkuu kesän jälkeen päättyvän kokeilujakson jälkeenkin toistaiseksi.

Noin 5 000 koululaisella on ollut kokeilujaksolla mahdollisuus maksuttomaan matkakorttiin. Aktiivisessa käytössä kortteja on ollut noin 3 000.

Hintaa kertyy 335 000—385 000 euroa vuodessa

Ilmainen matkakortti on herättänyt paljon keskustelua.

Waltti-korttia on kritisoitu esimerksi siitä, että ilmaismatkat voivat johtaa lyhyidenkin kävely- tai pyöräilymatkojen vaihtumiseen bussikyyteihin. Näin koululaiset liikkuisivat entistä vähemmän.

Maksuttomuuden on toisaalta muistutettu mahdollistavan monelle koululaiselle matkustamisen kauempana sijaitseville harrastuspaikoille.

Sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualueen viime syksynä teettämässä kyselyssä peräti 95 prosenttia mikkeliläistä vanhemmista toivoi Waltti-järjestelmän jatkuvan kokeilujakson jälkeenkin.

Kaupunkiympäristölautakunnalle Waltti-järjestelmän jatkamista esittäneen kasvatus- ja opetuslautakunnan arvion mukaan koululaisten ilmaisliikenne maksaa kaupungille 335 000—385 000 euroa vuodessa.

Perusopetus on kompensoinut lipputulojen menetystä joukkoliikenteelle 120 000 euroa vuodessa.

Myöhäisimpiä vuoroja joudutaan karsimaan

Kaupunki tekee parhaillaan paikallisliikenneselvitystä, jonka tavoitteena on päivittää palvelutaso ja linjasto tarpeita vastaavaksi. Selvityksessä huomioidaan Waltti-kortin aiheuttama matkustusmäärien kasvu sekä kouluverkkouudistus.

Mikkeli kilpailuttaa paikallisliikennepalvelut tulevan kesän lopulla. Uusi sopimuskausi alkaa ensi vuoden toukokuussa.

Kaupunki tekee parhaillaan paikallisliikenneselvitystä, jonka tavoitteena on päivittää palvelutaso ja linjasto tarpeita vastaavaksi.

Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että koululaisten maksuton liikenne aiheuttaa tulevalla sopimuskaudella tiheämmän vuorotarpeen alueille, joissa matkustajamäärät ovat ruuhka-aikoina suurimmat. Lisäksi kalustotarve kasvanee.

Kustannusten nousun hallitsemiseksi myöhäisimpiä bussivuoroja joudutaan karsimaan ja ehkä muitakin vuoroja harventamaan vähiten matkustetuilla reiteillä.

Yli 65-vuotiaat ilmaiseksi ruuhka-aikojen ulkopuolella?

Askeleen eteenpäin otti kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa myös Mikkelin vanhemman väen toive Waltti-kortin kaltaisesta järjestelmästä.

Lautakunta päätti, että ensi syksynä osana talousarviovalmistelua selvitetään edellytykset yli 65-vuotiaiden osittain maksuttoman joukkoliikennekokeilun aloittamiseksi. Maksuttomuus koskisi muita kuin ruuhka-aikoja.