Pelastustyöt jatkuvat Mäntyharjussa läpi yön, syttymisvaara edelleen olemassa — Tästä vaarallisen aineen onnettomuudessa on kyse

Onnettomuustutkintakeskus

Onnettomuustutkintakeskus tutkii tapahtunutta. 
Onnettomuustutkintakeskus tutkii tapahtunutta. 

Vaarallisen aineen onnettomuuden pelastustyöt jatkuvat Mäntyharjussa läpi yön.

Iltayhdeksän jälkeen tilanne oli sama kuin iltaseitsemältä, jolloin paikalla oli päästy aloittamaan vaarallisen aineen poistaminen maastosta.

— Maastosta imetään imuautolla nestettä pois. Syttymisvaara on edelleen olemassa, ja meidän porukka on valmiudessa, jos jotain sattuu, päivystävä palomestari Jarno Laikola Etelä-Savon pelastuslaitokselta kertoi.

Mistä Mäntyharjun vaarallisen aineen onnettomuudessa on kyse?

Rikkoutuneesta junan säiliövaunusta valui ympäristöön arviolta 40000—50000 litraa metyyli-tert-butyylieetteriä (MTBE). Kyseessä on bensiininomainen, herkästi syttyvä aine, jota käytetään bensiinin lisäaineena.

Vuoto syntyi, kun sivuraiteella seisonnassa olleet 40 tavarajunan säiliövaunua lähtivät tuntemattomasta syystä liikkeelle. Yksi vaunuista suistui osittain kiskoilta, ja siihen tuli repeämä.

Onnettomuus sattui Kinnin liikennepaikalla Mäntyharjun Outisessa, lähellä Kymenlaakson rajaa. Onnettomuuspaikka on syrjäinen, eikä tilanteesta ole ollut välitöntä vaaraa ihmisille.

Vuoto huomattiin lauantaina puolen päivän jälkeen, kun ohi ajaneen junan kuljettaja ilmoitti hajusta.

Vuoto saatiin tukittua kello 17:n jälkeen. Sen jälkeen maastoon valunutta ainetta on poistettu imuautolla. Työt jatkuvat sunnuntaihin asti.

Kouvolan ja Mäntyharjun välinen junaliikenne on korvattu pelastustöiden aikana linja-autoilla. Rataliikennekeskus kertoi lauantai-iltana kello 20, että junaliikenne normalisoituu tiettävästi sunnuntaiaamuna.

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on aloittanut tapahtuneen tutkinnan.