Itärata saattaa edetä jo seuraavalla hallituskaudella — Liikennehankkeet ovat saamassa satoja miljoonia euroja

Uudet liikennehankkeet sekä olemassa olevien väylien kunnostus ovat HS:n tietojen mukaan olleet vahvasti esillä hallitusneuvotteluissa.

Lukas Pearsall

Itäradan vaikutuspiirissä on liki 900 000 asukasta.
Itäradan vaikutuspiirissä on liki 900 000 asukasta.

Seuraava hallitus aikoo laittaa liikkeelle ainakin kolme uutta nopeaa junarataa sekä rakentaa ja korjata väyliä sadoilla miljoonilla euroilla.

Neuvottelut ovat vielä kesken, mutta HS:n tietojen mukaan Säätytalolla hallitusohjelmaa neuvottelevat puolueet aikovat laittaa liikkeelle yleissuunnittelun nopeasta radasta Helsingistä Turkuun, Tampereelle sekä itäiseen Suomeen mahdollisesti Porvoon ja Kouvolan kautta.

Näiden lisäksi mahdollisesti tulee vielä jotain muita ratahankkeita. Alustavasti suunnitteluun on ajateltu varattavan pari sataa miljoonaa euroa.

Sen lisäksi väyliä rakennettaisiin ja korjattaisiin ehkä noin 500—700 miljoonalla eurolla. Hankkeet rahoitettaisiin ottamalla lisää lainaa.

Investoinnin määrä riippuisi osin suhdanteista. Mitä enemmän esimerkiksi työttömyys alkaa nousta, sitä suurempi summa saattaa olla.

Suunnitelmissa on ainakin Kotkan ja Kouvolan välisen radan ja Kotkan sataman ratapihan korjaaminen yhteensä yli 40 miljoonalla eurolla sekä Hangosta Hyvinkäälle kulkevan radan sähköistäminen.

Väylistä neuvottelee europarlamentaarikko Merja Kyllösen (vas.) johtama ryhmä.

Ryhmän pöydällä olevat nopeat ratahankkeet ovat valtavan kalliita ja ne valmistuisivat vasta yli kymmenen vuoden kuluttua. Pelkästään nyt todennäköisesti aloitettavat yleissuunnittelut voivat kestää pari vuotta. Sen jälkeen alkaisi kunkin radan ratasuunnittelu ja vasta sitten mahdollinen rakentaminen.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tunnin juna Turkuun maksaisi 1,6 miljardia euroa, Tampereelle kulkeva Suomirata 5,5 miljardia euroa ja Itärata 1,7 miljardia euroa.

Hinnat ovat vielä alustavia arvioita, jotka voivat muuttua reippaastikin.

Suomirataan sisältyy 2,6 miljardin euron Lentorata, joka yhdistäisi Helsinki-Vantaan lentoaseman valtakunnalliseen rataverkkoon. Se kulkisi suurelta osin tunnelissa.

Nopeita yhteyksiä länteen, pohjoiseen ja itään perustellaan muun muassa sillä, että junat kasvattaisivat työssäkäyntialueiden kokoja ja parantaisivat yritysten toimintaedellytyksiä sekä helpottaisivat ihmisten liikkumista.

Lisäksi kumipyöräliikenne siirtyisi todennäköisesti osin junille, joten radat olisivat myös ympäristöteko.

Koko juttu HS:n verkkosivuilla.