Asuntomessut toivat Mikkeliin 14 miljoonan rahapotin ja päihittivät kävijämäärissä edelliset messut - Kirkonvarkauden alue hurmasi kaikki

Mikkeli sai messuista paljon positiivista mainetta ja palautetta. Myönteiset vaikutukset jatkuvat vielä vuosia tapahtuman jälkeen, uskotaan kaupungin johdossa.

Vesa Vuorela

Mikkelissä kävi enemmän asuntomessuvieraita kuin Seinäjoella 2016.
Mikkelissä kävi enemmän asuntomessuvieraita kuin Seinäjoella 2016.

Mikkelissä viime kesänä järjestetyt Asuntomessut 2017 olivat kaupungille menestys sekä taloudellisesti että imagollisesti.

Asuntomessut toivat Mikkelille positiivista julkisuutta ja paransivat kaupungin mainekuvaa, mutta jättivät Mikkeliin myös paljon selvää rahaa.

Mikkelin Asuntomessuilla vieraili 134 497 kävijää. Se on enemmän kuin edellisvuoden asuntomessuilla Seinäjoella.

Messuvieraat jättivät Mikkeliin noin 8,3 miljoonaa euroa ja asuntomessualueen yrityksille noin 5,5 miljoonaa euroa. Yhteensä summa on noin 14 miljoonaa euroa.

Risto Hämäläinen

Messuvieraat jättivät Mikkeliin ja asuntomessualueelle yhteensä noin 14 miljoonaa euroa.
Messuvieraat jättivät Mikkeliin ja asuntomessualueelle yhteensä noin 14 miljoonaa euroa.

Mikkeliin jääneestä rahasta ravintolapalveluihin käytettiin noin 2 miljoonaa euroa, majoitukseen noin 2 miljoonaa euroa ja ruokaostoksiin noin 1,3 miljoonaa euroa. Polttoaineeseen ja autotarvikkeisiin käytettiin Mikkelissä noin 2,1 miljoonaa euroa.

Luvut käyvät ilmi Asuntomessut 2017-loppuraportista, joka julkistettiin tiistaina.

– Asuntomessut toivat Mikkeliin ja koko seudulle piristysruiskeen, jonka vaikutukset konkretisoituvat myös yritysten elinvoiman lisääntymisenä, tiivistää Mikkelin kaupunginjohtaja Timo Halonen.

Kaupunginjohtajan mielestä messukesä paransi Mikkelin mainekuvaa myös kaupunkilaisten keskuudessa.

- Messut auttoivat meitä kiinnittämään huomiota kaupunkimme hyviin puoliin. Messutapahtuma yhdisti, synnytti yhteishenkeä ja kehitti myönteistä, tulevaisuuteen suuntautuvaa ajattelua, summaa Halonen.

Mikkelin Asuntomessujen keskimääräinen kävijämäärä oli noin 4300 messuvierasta päivässä. Eniten kävijöitä, 32 prosenttia kävijöistä, tuli Mikkelistä. Seuraavaksi eniten messuvieraita Mikkeliin tuli pääkaupunkiseudulta ja lähiseudun isoista kaupungeista, kuten Kuopiosta ja Jyväskylästä.

Messutapahtuma yhdisti, synnytti yhteishenkeä ja kehitti myönteistä, tulevaisuuteen suuntautuvaa ajattelua.

Messukävijöistä yli 94 prosenttia piti asuntomessuja joko hyvänä tai erinomaisena. Palautteissa korostuivat kaunis messualue Saimaan rannalla sekä Mikkelin kaupungin kattava esittely messubusseissa. Messuoppaat saivat paljon kiitosta ja positiivista palautetta.

– Halusimme panostaa Mikkelin positiivisten puolien esiintuomiseen ja markkinoida Mikkeliä sitä kautta, sillä suurin osa messuvieraista käytti messubusseja. Hienoa,  että tämä kannatti, iloitsee Mikkelin kaupungin markkinointisuunnittelija Emmi Eronen.

Messututkimuksen mukaan ulkopaikkakuntalaisista joka kolmas kiinnostui Mikkelistä matkailu- ja ostoskohteena. Asuinpaikkana Mikkeli kiinnosti joka kymmenettä messuvierasta.

Risto Hämäläinen

Messuoppaat saivat paljon kehuja toiminnastaan. Sallanoora Parkkinen oli yksi messubusseissa tietoa jakaneista messuoppaista.
Messuoppaat saivat paljon kehuja toiminnastaan. Sallanoora Parkkinen oli yksi messubusseissa tietoa jakaneista messuoppaista.

Mikkeliä pidetään tutkimuksessa viihtyisänä ja tapahtumarikkaana kaupunkina, jossa on mukavia ihmisiä. Ulkopaikkakuntalaiset vierailevat kuitenkin Mikkelissä melko harvoin.

Messukäynnin yhteydessä kävijät vierailivat pääasiassa Mikkelin torilla tai kaupungin keskustassa yleensä. Ravintolassa syömässä kävi vastaajista hieman yli 15 prosenttia ja ostoksilla vajaat 12 prosenttia.  Kolmannes ulkopaikkakuntalaisista vietti Mikkelissä vähintään kaksi päivää.

Huomionarvoinen kohta messututkimuksessa on, että kävijöistä lähes 60 prosenttia piti asumista Mikkelin messualueen tyyppisellä asuinalueella haluttavana tai erittäin haluttavana, kun Seinäjoella vastaava luku jäi 47 prosenttiin. Mikkelin satsaus Kirkonvarkauden alueeseen oli siis viisas valinta.

– Asuntomessuprojektilla halusimme avata uuden asuinalueen ja Saimaan rannan asumiselle. Nyt on nähtävissä, että messujenkin jälkeen moni uusi asumisen rakennusprojekti sijoittuu alueelle. Uuden kaupunginosan kehitys ja identiteetti perustuvat vielä pitkään asuntomessuihin. Hyvä niin, kommentoi Mikkelin kaupungin tekninen johtaja Jouni Riihelä.

Asuntomessut Mikkelissä 2017-loppuraportin voi lukea kokonaisuudessaan täältä

 

Risto Hämäläinen

Kirkonvarkauden luonnonläheinen asuntomessualue Saimaan rannalla ihastutti messukävijöitä.
Kirkonvarkauden luonnonläheinen asuntomessualue Saimaan rannalla ihastutti messukävijöitä.