Mikkeli jatkaa Essoten kanssa sote-selvitystä— Kaupunkilaisilta on tullut raskastakin palautetta palvelujen toimivuudesta

Mikkelin poliittinen johto haluaa sote-yhtymältä laajan selvityksen kaupunkilaisten palveluista. Mikkelissä on Essoten palvelutarjontaan hienoista tyytymättömyyttä. Kaupunki ja Essote tekevät ehkä yhdessä palvelututkimuksen.

Kanerva Kuitu

 Mikkelin luottamusjohto kyselee sote-yhtymä Essotelta kaupunkilaisten palvelujen laadusta. Esimerkiksi keskussairaalan päivystystä on arvosteltu odotusaikojen venymisestä.


Mikkelin kaupunki jatkaa sosiaali- ja terveyspalvelujensa laatutason perkaamista.
Kaupunginhallitus käsitteli maanantaina valtuuston jättämää kirjallista kysymystä, joka peräsi selvitystä sote-yhtymä Essotelta saatavien palvelujen tasoon.


Kysymyksen mukaan terveyspalvelujen saatavuus ja taso ei tunnu tyydyttävältä.
Kaupunginhallituksen oli määrä antaa valtuustolle vastaus kirjalliseen kysymykseen, mutta asia vain merkittiin tiedoksi. Vastaukseen palataan toukokuussa yksityiskohtaisemman taustaselvityksen jälkeen.

Kaupunginvaltuuston valtuustoryhmät jättivät maaliskuussa sote-palveluista kirjallisen kysymyksen.

Ei lääkäriaikoja, päivystyksessä jonoa


Kysymyksessä haettiin vastausta siihen, miten kaupunki aikoo huolehtia siitä, että Essoten perusterveydenhuollon ja psykiatrian lääkäripalvelut, saattohoito sekä palliatiivinen hoito ja palvelut järjestetään määrällisesti ja laadullisesti väestöntarpeita vastaavasti ja lainsäädännön edellyttämällä tavalla.

Viime ja kuluvan vuoden aikana mikkeliläisiltä on tullut palautetta siitä, että perusterveydenhuoltoon ei saa lääkärin vastaanottoaikoja.
Keskussairaalan yhteispäivystys on ollut usein ruuhkautunut ja odotusajat päivystyksessä venyneet kohtuuttomiksi.


Puutteita palautteen mukaan puutteita on ollut myös muun muassa mielenterveyspalveluiden sekä saatto- ja palliatiivisen hoidon saatavuudessa.

Mikkeliläisiltä on tullut palautetta siitä, että perusterveydenhuoltoon ei saa lääkärin vastaanottoaikoja.

Valtuustolle annettavaa vastausta on valmistellut omistajaohjauksen yhdyshenkilö Maria Närhinen Essoten johdon kanssa.
Essotessa on yhtymän toiminnan käynnistymisvuonna tehty kehittämistoimenpiteitä ja samalla tunnistettu kipukohtia.

Rekrytointia on muun muassa suunnattu niihin ammattiryhmiin, joissa on todettu resurssivajausta, esimerkiksi sosiaalityöntekijöihin ja lääkäreihin. Vastaanotossa on vahvistettu esimiestyötä. Saattohoidon jatkokehittäminen on työn alla.


Vastaukseen sisältyy ehdotus, että Essote ja kaupunki selvittävät yhdessä kuntalaisten näkemyksiä sosiaali- ja terveyspalveluista. Essote on valmis käynnistämään ja rahoittamaan tutkimushankkeen.

"Asiaan palataan"

Kaupunginhallitus ei maanantaina todennut asiasta mitään. Essoten puolelta tilannetta selvitti yhtymän johtaja Risto Kortelainen.
Kaupunginjohtaja Timo Halosen uuden esityksen pohjalta tilanne merkittiin tiedoksi. Tarkoitus on jatkaa palveluasetelmien selvittämistä niin, että uudelleen asiaa puidaan toukokuun puolivälissä.


Hallituksen puheenjohtajan Markku Aholaisen (sd.) mukaan asian palautus ei varsinaisesti osoita, että palveluihin oltaisiin erityisen tyytymättömiä. Aholaisen mukaan vastausvalmistelusta puuttui osioita.
— Odotamme vielä laajempaa selvitystä palvelutilanteesta. Asiaan palataan, sanoo Aholainen.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet