Essoten kotihoito saa nyt lisää liikkuvia hoitajia — Konsulttiyritys kehuu: Kaikkialla päättäjät eivät ole ymmärtäneet kotihoidon tarpeen kasvua

Essoten kotihoitoon perustetaan parhaillaan liikkuvien hoitajien tiimiä. Hoitajat menevät sinne, missä apua kulloinkin tarvitaan.

Soila Puurtinen

Kuvituskuva. Essoten liikkuvaan tiimiin rekrytoidaan kaikkiaan 38 työntekijää, joista osa tulee kotihoidon sisältä. Ulkopuolelta tulleita uusia työntekijöitä rekrytoidaan 20.

Essote on maaliskuussa aloittanut tarvepohjaisen kotihoidon toimintamallin, jossa on mukana uusi liikkuvien hoitajien tiimi. He muodostavat resurssipoolin: hoitajat voivat liikkua sinne, missä apua kulloinkin tarvitaan.

Liikkuvan tiimin on tarkoitus toimia koko Essoten alueella. Tiimi vastaa ensisijaisesti kotihoidon äkillisiin, lyhyisiin poissaoloihin ja Mikkelin alueen turvapuhelinhälytyksiin. Lisäksi se vastaa mahdollisuuksiensa mukaan uusien asiakkaiden vastaanottamisesta.

Essoten liikkuvaan tiimiin rekrytoidaan kaikkiaan 38 työntekijää, joista osa tulee kotihoidon sisältä. Ulkopuolelta tulleita uusia työntekijöitä rekrytoidaan 20. Heistä 15 on lähihoitajia, viisi sairaanhoitajaa.

Maaliskuun puolivälin paikkeilla vielä yhdeksän työntekijää oli rekrytoimatta.

— Ympäristökunnissa resurssipoolit ovat aloittaneet toimintansa, Mikkelissä rekrytoinnit jatkuvat, kertoo vanhus- ja vammaispalveluiden johtajan sijaisena toimiva Sari Teittinen.

Tehtävät ovat toistaiseksi voimassa olevia, kokoaikaisia työsuhteita.

— Tämä on odotettu toimintamalli. Mitään kotihoidon palveluja ei vähennetä eikä lopeteta, vaan saamme lisää resursseja, Teittinen iloitsee.

"Asiakkaat ovat toivoneet, että heitä hoitaisivat samat ja tutut hoitajat"

Essoten mukaan pooli vähentää jatkuvaa tarvetta sijaisille ja heidän toistuvalle perehdyttämiselleen. Kun liikkuva tiimi vastaa äkillisiin kotihoidon tarpeisiin, perustiimin työntekijä voi keskittyä omiin asiakkaisiinsa ilman keskeytyksiä.

— Asiakkaat ovat toivoneet, että heitä hoitaisivat samat ja tutut hoitajat, joilla olisi enemmän aikaa kotikäynneillä. Nyt asiakas saa entistä useammin tutun hoitajan ja rauhallisemman kotikäynnin, lupaa kotihoidon kehittäjä Anne Partti.

Partti viittaa Essoten tekemään asiakas- ja omaisten palvelunlaadun kyselyyn, joka tehtiin joulukuussa 2017. Kyselyyn vastasi 589 kotihoidon asiakasta ja 141 omaista.

Tällä hetkellä Essote rekrytoi uusia työntekijöitä myös kotihoidon perustiimeihin.

— Perusmiehityksessä on paikkoja avautunut muun muassa eläköitymisten vuoksi, Teittinen sanoo.

— Toimintamallin kehitys konkreettisessa käytännön työssä on vasta aloitettu, joten kokemuksista ei pysty vielä kertomaan. Odotamme tuloksia vuoden sisällä.

Avaimetonta kotihoitoa kohti

Essoten kotihoitoon on otettu käyttöön useita uusia työvälineitä. Esimerkiksi sähköinen ovenavaus on tarkoitus asentaa kaikille säännöllisen kotihoidon asiakkaille.

Sähköinen ovenavaus on jo käytössä Essoten joillakin alueilla, ja uusia asennuksia tehdään parhaillaan. Essoten mukaan avaimeton kotihoito lisää asiakkaan turvallisuutta.

— Avaimeton kotihoito vähentää asiakkaan kuluja, kun avaimia ei tarvitse enää teettää eri toimijoita varten. Lisäksi kotihoitajille ei mene aikaa avainten hakemiseen, Partti perustelee.

Sähköinen ovenavaus on asiakkaalle maksuton.

Tavoite: Hoitajien ylikuormitus ja sairauspoissaolot vähentyvät

Töiden järjestely ja hoitajien siirtäminen joustavasti liikkuvaan pooliin parantaa Essoten mukaan kotihoidon palveluita ja vähentää hoitajien kuormaa. Tavoitteena on, että hoitajien ylikuormitus ja sairauspoissaolot vähentyvät.

Mallia on kehitetty viime vuodesta alkaen Essoten tarpeisiin Nordic Healthcare Groupissa NHG:ssa, joka on terveys- ja sosiaalipalveluiden kehittämiseen erikoistunut konsulttiyritys.

Tarveharkintaista mallia on toteutettu muun muassa Keski-Suomessa, Ylä-Savossa, Etelä-Karjalassa ja Kotkassa. Essoten kotihoito on mukana valtakunnallisessa vertaiskehittämisessä.

Konsulttiyritys ei vastaa käytännön järjestelyistä, vaan Essote tekee omin voimin rekrytoinnit ja uuden toimintamallin juurruttamistyön.

"Resurssit laahaavat perässä"

Konsulttiyritys Nordic Healthcare Groupin konsultti Pentti Martiskainen on mukana toteuttamassa laajoja kotihoidon kehittämishankkeita ympäri Suomen.

— Pyrimme valmennuksella ja koulutuksella siihen, että niin esimiehet kuin hoitajat olisivat tehtäviensä tasalla. Koulutamme muun muassa palveluasennetta, Martiskainen kertoo.

— Haasteena on se, että kaikissa kuntayhtymissä päättäjät eivät ole ymmärtäneet kotihoidon tarpeen kasvua. Resurssit laahaavat perässä. Niitä ei ole pystytty lisäämään kotihoidossa niin paljon kuin asiakkaiden tarve on kasvanut.

Martiskaisen mukaan monille paikkakunnille pääkaupunkiseudun ulkopuolella on vaikea löytää työvoimaa.

— Kotihoidon koulutetusta työvoimasta on jatkuva puute. Rekrytoinnit ovat pitkiä ja hitaita.

Konsultti: Essoten kotihoito maan kärkikastissa

Martiskainen on vastannut viime syksystä lähtien Essoten kotihoidon johtamisosaamisen kehittämisestä ja organisoitumisesta yhtenä asiantuntijana NHG:stä.

NHG:n saamaa korvauksen suuruutta ei kerrota julkisuuteen. Essoten mukaan korvaus perustuu kilpailutukseen ja sopimukseen.

— Essotessa olen kehittänyt kotihoidon organisaation järjestäytymistä ja johtamistaitoja. Olen vastannut useita vuosia muun muassa valtioneuvoston johtamisvalmennuksesta.

Martiskainen totesi, että Essotessa on itsenäisiä kuntia, jotka ovat toteuttaneet kotihoitoa erilaisilla tavoilla.

— Essotessa on innostuneita ihmisiä, jotka tekevät työtään suurella sydämellä. Essoten kotihoito on maan kärkikastissa. Suhtaudun luottavaisesti kotihoidon tulevaisuuteen täällä.

Martiskainen näkee, että maakuntauudistusta ei välttämättä tarvittaisi.

— Se vaikuttaa turhalta hallintohimmeliltä. Essoten kuntayhtymä toimisi jo tällä mallilla hyvin. 

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet