Saimaata ja Pietaria myydään matkailijoille pakettina — Joskus sattumakin auttaa markkinoinnissa: sarjakuva herätti kiinalaisten uteliaisuuden suomalaisuuden suhteen

Karoliina Korhosen Finnish nightmares -sarjakuvastripit leviävät Kiinan sosiaalisessa mediassa.

Timo Seppäläinen

Syksyllä 2017 kiinalainen matkailijaryhmä pääsi tutustumaan suomalaiskoteihin.
Syksyllä 2017 kiinalainen matkailijaryhmä pääsi tutustumaan suomalaiskoteihin.

Saimaan kaupungit aloittavat Pietarin ja Leningradin alueen kanssa yhteistyön markkinoinnissa, tuotekehityksessä ja myynnissä.

Savonlinnan Seudun Matkailu Oy:n toimitusjohtaja Jaana Komi kertoo, että tavoitteena on houkutella matkailijoita Pietariin ja Saimaalle Kiinasta, Etelä-Koreasta ja Keski-Euroopasta.

Saimaalta mukana yhteistyössä ovat Imatra, Lappeenranta, Mikkeli ja Savonlinna, jotka yhdessä muodostavat Lake Saimaa Purest Finland -markkinointikonsortion.

Komin mukaan tarkoitus on luoda kiertomatkapaketteja, jotka tarjoavat elämyksiä ympäri vuoden. Aasialaisille ja eurooppalaisille matkanjärjestäjille tähdennetään, että Pietarin ja Saimaan kohteet voi yhdistää.

Yhteistyöprojekti kestää kolme vuotta, mutta Komi toivoo, että ensimmäiset kiinalaiset kiertomatkailijat tulevat Saimaalle jo tänä vuonna.

Ajatuksena Komin mukaan on, että kiertomatkan voisi tehdä kummin päin vain, riippuen siitä, mistä matkailija tulee. Keskieuroopalainen voi viettää Saimaan-lomastaan osan Pietarissa ja aasialainen osan Pietarin-lomastaan Saimaalla.

Komi uskoo, että matkapaketit saavuttavat suosiota etenkin Aasiassa.

— Aasialaiset matkailijat haluavat yleensä nähdä useampia kohteita ja paikkoja yhdellä matkalla. Heidän näkökulmastaan Saimaa on pieni alue, Komi sanoo.

Kolmivuotinen Projekti saa rahoitusta EU:n Kaakkois-Suomi—Venäjä-rahastosta.

Saimaa kiinnostaa matkamessuillakin

Komi on parhaillaan Helsingissä matkamessuilla, ja hän on tavannut muun muassa kiinalaisia matkanjärjestäjiä.

— He ovat selvästi kiinnostuneita Saimaasta. Ne, jotka ovat jo järjestäneet matkoja Lappiin, etsivät nyt uusia ja aitoja kohteita, Komi sanoo.

Komin mukaan kiinalaisia matkanjärjestäjiä kiinnostaa etenkin luonto ja Saimaa itsessään sekä esimerkiksi kesäiset risteilyt, jäätynyt Saimaa ja sauna.

Sarjakuvasta on yllättäen tullut matkailuhoukutin

Komi kertoo yllättävän asian, joka on lisännyt kiinalaisten kiinnostusta Suomen-matkailuun.

Karoliina Korhosen Finnish nightmares -sarjakuvastripit (suomalaisten painajaisia) leviävät Kiinan sosiaalisessa mediassa, ja ne ovat saaneet valtavan suosion.

— Kiinalaiset tykkäävät näistä stripeistä ja ne saavat heidät kiinnostumaan suomalaisuudesta, Komi kertoo.

Sarjakuvat kertovat esimerkiksi suomalaisten käyttäytymisestä hississä tai tilanteessa, jossa vastaantulija katsoo heitä silmiin.

Karoliina Korhosen sarjakuvastrippejä löytyy muun muassa täältä.