Bernerin suunnitelmat epäilyttävät ammattiautoilijoita — kuljetusala ei halua lisää kustannuksia

Kuljetusliike Krivetz ky:n toimitusjohtaja Tapio Krivetz odottaa, että mahdollisesti kerättävät tiemaksut investoitaisiin parempaan tieverkkoon.

Vesa Vuorela

Tieverkko on saatava paremmaksi, mutta ovatko seurantalaitteet ja tiemaksut oikea tapa siihen, pohtii kuljetusliikkeen toimitusjohtaja Tapio Krivetz.

Autoaan Otavan Nesteellä tankannut Otavan Metallin yrittäjä Asko Halonen haluaa nähdä liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) laskelmat, miten autoihin suunnitellut seurantalaitteistot ja niillä kerättävät tieverot muuttavat tiellä liikkumisen kustannuksia.
— Uudistuksessa voi olla hyvääkin, mutta ammattiliikenteen kannalta pitkien etäisyyksien maassa kustannuksia ei tarvita lisää, Halonen tuumii.
Samoilla linjoilla on juvalaisen Kuljetusliike La-San toimitusjohtaja Pentti Savolainen.
Hän uskoo, että tieverojen käyttöönotto nostaisi ammattiliikenteen kustannuksia.
— Se on selvä asia, kun laitteet pitäisi autoon hankkia. Ihan suoralta kädeltä en tällaista hyväksy ennen kuin näen, minkälainen ajatusmaailma on, toteaa
Savolainen.
— Autot on saatava tehokkaaseen käyttöön, mikä tarkoittaa, että ne pyörivät 20 tuntia päivässä. Silloin maksamme jo paljon polttoaineveroja, hän muistuttaa.

Kuljetusliike Krivetz ky:n toimitusjohtaja Tapio Krivetz odottaa, että mahdollisesti kerättävät tiemaksut investoitaisiin parempaan tieverkkoon.
— Kaikkia uudistuksia ei voi kuitenkaan vastustaa. Tieverkko on saatava paremmaksi, mutta ovatko seurantalaitteet ja tiemaksut oikea tapa siihen, pohtii Krivetz.
Pitkän linjan kuljetusyrittäjä tosin ihmettelee liikenteen rahankäyttöä.
— Sotien jälkeen rakennettiin paljon teitä. Miten Suomella oli silloin varaa rakentaa tiet, kun nyt niiden ylläpitoon ei ole varaa, Krivetz kysyy.
— Tieverkon parantaminen on hyvä, mutta menisikö kaikki raha sinne? Jos tiemaksuilla saisi hyviä valtateitä, ne olisivat ok, mutta ei Suomesta sellaisia teitä löydy, sanoo myös Savolainen.
Lisäkustannukset jäisivät viime kädessä kuluttajien maksettavaksi, arvioi Krivetz.
— Melkein kaikki kaupoissa oleva tavara on tuotu sinne kuorma-autolla. Jos tulee lisäkuluja, meidän on saatava enemmän tuloja. Silloin kuljetuspalveluiden käyttäjä joutuu maksumieheksi.

Jos tiemaksut otetaan käyttöön, kaipaavat yrittäjät myös ulkomaalaisia autoja maksumiehiksi. Kilpailu Suomen teillä on koventunut jatkuvasti.
— Ulkomaiset autot käyttävät myös tieverkkoamme, huomauttaa Savolainen.
Kuljetusalan toiminta on jo nyt varsin tiukasti säänneltyä. Paikannusjärjestelmien käyttö lisävalvontaan mietityttää ammattilaisiakin.
— Vähänhän se on niin, että ne, joilla asiat ovat kunnossa, joutuvat kärsimään, hymähtää Krivetz.
— Toivottavasti tämä ei mene niin, että Suomi on Euroopan unionin kärjessä ottamassa paikannuslaitteita käyttöön, Halonen toteaa.

Osallistu keskusteluun

Länsi-Savo