Suomen pullonpalautusjärjestelmä on lähes täydellinen — mutta miksi Lidlin limsapulloista ei saa panttia joka paikassa?

Suomalainen pullonpalautusjärjestelmä on tölkkien ja lasipullojen osalta yhtenäinen. Saksalaisketju pyrkii varmistamaan, että sen omien juomamerkkien muovipullot palautuvat sen omiin kierrätysjärjestelmiin.

Anssi Mehtälä

Lidlissä myydään virvoitusjuomia ketjun omilla Siti-, Freeway- ja Saskia-tuotemerkeillä, joita ei suomalaisista kauppaketjuista löydy.
Lidlissä myydään virvoitusjuomia ketjun omilla Siti-, Freeway- ja Saskia-tuotemerkeillä, joita ei suomalaisista kauppaketjuista löydy.

Marketin pullonpalautuspisteessä on talvimaanantaina tasaisesti kävijöitä. Alumiinitölkit sekä lasi- ja muovipullot siirtyvät tasaisena virtana automaattien uumeniin.

Suomi on pullonkierrätyksen mallimaa. Pantillinen palautusjärjestelmä on kattava. Lähes kaikki juomapakkaukset voi palauttaa minkä tahansa kaupan pulloautomaattiin.

Lidlin omien virvoitusjuomamerkkien muovipulloista ei saa panttia muualta kuin Lidlin omien myymälöiden palautusautomaateista.

Niistä maksetaan myös pantti, oli kyseessä Alkon lasipullo tai alumiininen oluttölkki. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta.

Taustalla ketjun oma linjaus

Saksalaisomisteinen Lidl-ketju ottaa vastaan kaikkien suomalaisten kauppaketjujen juomapakkaukset ja maksaa niistä pantin. Lidlin omien virvoitusjuomamerkkien muovipulloista ei kuitenkaan saa panttia muualta kuin Lidlin omien myymälöiden palautusautomaateista.

Kuluttajaa asia ihmetyttää, koska Lidlistä ostetuista alumiinitölkeistä ja lasipulloista pantin saa muuallakin kuin Lidlissä.

Taustalla on ketjun oma linjaus. Lidlin omia virvoitusjuomamerkkejä myydään kaikkialla Euroopassa ja ketju haluaa omalla panttijärjestelmällään varmistaa, että käytetyt muovipullot palaavat kiertoon.

— Alumiinitölkit, suomalaisten panimoiden muovipullot sekä lasipullot palautuvat meiltä Suomen Palautuspakkaus Oy:lle. Meille jäävät omien merkkiemme muovipullot, kertoo Lidl Suomi Ky:n toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Lidlin muovipullot voi palauttaa kaikkien kauppaketjujen automaatteihin. Niistä ne päätyvät samaan käyttöön kuin Lidlin omistakin automaateista. Kuluttaja vain jää ilman panttia, joka useimmalle on merkittävä kannustin siihen, että viitsii kuljettaa pullot takaisin kauppaan.

Raha on konsultoinut Lidliäkin.

— Omat muovipullomme kierrätetään uusien juomapullojen raaka-aineeksi. Omalla järjestelmällä pääsemme hyödyntämään kansainvälisen kierrätyslogistiikkamme tehokkuusedut. Kierrätettävillä materiaaleilla on merkittävä rahallinen arvo. Oma pullonpalautusjärjestelmä huolehtii siitä, että kierrätysmuovimme on tasalaatuista ja saamme siitä suurimman tehokkuushyödyn, sanoo Sipponen. 

Yhteinen järjestelmä tehostaisi kierrätystä

Pullonpalautusjärjestelmää hallinnoivan Suomen Palautuspakkaus Oy:n eli Palpan toimitusjohtaja Pasi Nurminen näkisi mielellään Lidlin muovipullotkin mukana suomalaisessa kierrätysjärjestelmässä. Nurmisen mukaan yhtenäinen järjestelmä tehostaisi kierrätystä. Muovipulloja palautetaan Suomessa vuosittain 350 miljoonaa kappaletta.

— Muut kauppaketjut ovat mukana Palpan järjestelmissä sekä tölkkien, lasipullojen että muovipullojen osalta. Lidl on halunnut pitäytyä viimeksi mainittujen osalta omassaan. Siksi niistä saa pantin vain Lidlin palautuspisteissä. Meillä ei olisi mitään sitä vastaan, että Lidl olisi mukana myös muovipullojärjestelmässä, sillä yhteistyö Lidlin kanssa toimii moitteettomasti, Nurminen sanoo.

Sitä ei kuitenkaan tapahdu, ainakaan vielä.

— Olemme tyytyväisiä tilanteeseen. Meillä ei ole suunnitelmia muuttaa nykyisiä käytäntöjä, Lidlin Sipponen sanoo.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.