Mikkelin Sammonkadun kiertoliittymään hidastustöyssyt - miksi ihmeessä?

Töyssyt madaltuvat kunhan risteykseen saadaan uusi asfaltti.

Mari Koukkula

Toinen hidastustöyssyistä on Sammonkadulta Hietakadulle johtavalla ulosmenotiellä. Mikael-koulu sijaitsee vähän matkan päässä.

Mikkelin Sammonkadun uusi kiertoliittymä on saanut uudet lisävarusteet. Kiertoliittymän kahdelle poistumistielle on rakennettu korkeahkot hidastustöyssyt. Töyssyt on rakennettu kiertoliittymästä Hietakadun ja Rinnekadun suuntaan johtaville poistumisteille.
Miksi Rinnekadun kiertoliittymässä on hidastustöyssyt, kun niitä ei muissa kaupungin kiertoliittymissä ole, Mikkelin kaupungin suunnitteluinsinööri Antero Cederström?
- Hidastustöyssyt on asennettu, koska poistumisteillä on heti niiden jälkeen suojatiet. Niiden tarkoitus on herätellä autoilijoita ottamaan huomioon suojateillä kulkevat, vaikka autoilijalla muuten on periaatteessa vapaa oikea kiertoliittymästä poistuttaessa.
Hidastustöyssyt ovat sangen korkeat Miksi näin?
- Ne eivät ole vielä lopullisessa korkeudessaan. Kiertoliittymään lasketaan vielä uusi asfaltti, joka korottaa tien pintaa neljällä sentillä. Töyssy siis madaltuu vielä.
Hidastustöyssyjä on ainakin alkuvaiheessa kierretty ahkerasti. Eikö tästä voi aiheutua vaaratilanteita?
- Töyssyt eivät ole vielä valmiit. Väärän ajolinjan valitseminen estetään myöhemmin reunakiveyksellä.

Ovatko hidastustöyssyt mielestäsi tarpeellisia kiertoliittymissä tai yleensäkään ajoväylillä? Kerro mielipiteesi tämän jutun kommenttikentässä!

Osallistu keskusteluun

Länsi-Savo