Viime yönä Juvalla ojaan suistunut rekka odottaa yhä nostajiaan — ”Pääväylillä ei yleensä hyväksytä nostoja ruuhka-aikoina”

Autojen nostot tehdään yleensä yöllä tai aamuyöllä, jolloin vältetään muun liikenteen häirintä

Niina Villman

Juvalla tiistain ja keskiviikon vastaisena yönä ojaan ajanut rekka odottelee yhä nostotoimia. Kuvituskuva.
Juvalla tiistain ja keskiviikon vastaisena yönä ojaan ajanut rekka odottelee yhä nostotoimia. Kuvituskuva.

Tiistain ja keskiviikon vastaisena yönä Juvalla ojaan ajanut rekka odottelee yhä ylösnostamistaan.

Itä-Suomen poliisista kerrotaan, ettei heillä ole vielä tietoa, milloin nosto tapahtuu.

— Yleensä nostot käynnistyvät iltaisin kello seitsemän aikoihin. Sen jälkeen, kun liikenne on rauhoittunut, kertoo komisario Ilpo Kortelainen.

Onnettomuus tapahtui Viitostiellä, Oravinkankaalla, noin kymmenen kilometriä Juvan keskustasta.

Elintarvikkeita kuljettaneen rekan vetoauto pysyi ojaanajossa pyörillään, mutta perävaunu kaatui kyljelleen.

Poliisin mukaan rekan kuljettaja kertoi ojaanajon syyksi rattiin nukahtamisen.

Kortelainen toteaa, että kun kyseessä on rekka-auto, rekkafirmat järjestävät nostot ja ilmoittavat asiasta sekä ajankohdasta poliisille.

— Meidän on hyvä tietää ajankohdasta, ettei tule vaaratilanteita. Samalla vältytään siltä, ettei tie ole poikki vilkkaaseen aikaan tai tarpeettoman pitkään.

Autojen nostot tehdään monesti yöllä tai aamuyöllä, jolloin vältetään muun liikenteen häirintä.

Pääväylillä ei yleensä edes hyväksytä nostoja ruuhka-aikoina, sanoo Kortelainen.

Kenelle kuuluu liikenteen ohjaus?

Periaatteellinen nyrkkisääntö on, että hälytystehtävän ja kolarin jälkeinen tien raivaaminen ja liikenteen ohjaus kuuluvat poliisille.

Sen sijaan auton ollessa kokonaan pois tieltä, ajoneuvon nostoon liittyvä liikenteen ohjaus ei enää kuulu poliisin vastuulle.

Juvan tapauksessa rekka on ojassa, eli tien sivussa.

Jos sen nostamisen valvomiseen tai liikenteen ohjaamiseen tarvitaan poliisivoimia, on se Kortelaisen mukaan siinä tapauksessa maksullista työapua

Mutta poikkeuksiakin on.

— Jos liikenteen ohjaus on haastavaa, esimerkiksi moottoritiellä tilanteessa jossa pitää ohjata vastaantulevaa liikennettä, niin silloin poliisi on mukana, huomauttaa Kortelainen.

Nostoihin lupa viranomaisilta

Vaativiin ajoneuvojen nostoihin tarvitaan lupa viranomaisilta. Joko poliisiviranomaisilta tai Ely-keskukselta.

— Niiden suhteen pitäisi tehdä liikenteenohjaussuunnitelma, joka hyväksytettäisiin poliisilta. Tien varressa tapahtuva työ tulisi taas hyväksyttää Ely-keskuksen kautta.

Kortelainen sanoo kuitenkin, että näissä asioissa pyritään olemaan joustavia, eikä kirjallisia suunnitelmia nostoista olla yleensä vaadittu.

— Riittää, että nostajat soittavat meille tai Ely-keskukseen ja mennään läpi, miten toimitaan ja minkälaisella porukalla.

Kortelainen painottaa kuitenkin, että käytäntöjä on useita ja periaatteena se, että asiat pyritään tekemään jouhevasti, ilman byrokratian rattaita.

— Tarkoituksena ei ole tehdä toimenpiteistä hankalia, ettei prosessin hyväksymiseen mene paria päivää. Pääasia on, että saadaan organisaatio kasaan ja nostajat hommiin.

Jos tiedossa on kuitenkin muun liikenteen estyminen tai valtatien poikkimeno, nostosta pitää ilmoittaa myös Tampereen tieliikennekeskukselle. He puolestaan vastaavat tiedotusvälineille liikennetiedotteiden tuottamisesta.