Mikkeliläinen Arvi Hasanen, 80, selvisi sähkösopimushuijauksesta — Etelä-Savossa tuhansille vanhuksille on soitettu Lumme Energian nimissä huijariyhtiöstä viimeisen parin viikon aikana

Huijarit tarjoavat puhelimessa jopa 27 prosenttia parempaa sopimusta, mutta todellisuudessa se on todella epäedullinen. Jos epäilee joutuneensa huijauksen kohteeksi, kannattaa ottaa mahdollisimman nopeasti yhteyttä Lumme Energiaan.

Antti Varonen

Etelä-Savossa tuhansille on kaupiteltu harhaanjohtavia sähkösopimuksia.
Etelä-Savossa tuhansille on kaupiteltu harhaanjohtavia sähkösopimuksia.

Etelä-Savossa luultavasti tuhannet ihmiset ovat joutuneet mittavan sähkösopimushuijauksen kohteiksi viimeisten parin viikon aikana.

Huijarit ovat esiintyneet eteläsavolaisen Lumme Energian edustajina ja tarjonneet parempaa sähkösopimusta, vaikka Lumme Energialla ei ole oikeasti mitään tekemistä puheluiden kanssa. Huijareiden kaupittelemat sopimukset ovat todellisuudessa huomattavasti asiakkaiden nykyisiä sopimuksia epäedullisempia.

Ensimmäiset tiedot soitoista tulivat Lumme Energialle 19. kesäkuuta. Sen jälkeen yhtiö on saanut useita kymmeniä yhteydenottoja asiasta.

— Voimme varmuudella sanoa, että huijattuja on satoja, vaikka meille onkin tullut vasta kymmeniä yhteydenottoja. Valhepuheluita lienee soitettu tuhansia Etelä-Savon alueella, Lumme Energian liiketoimintajohtaja Mika Ahola kertoo.

Huijarifirma myy sopimuksiaan selkeästi iäkkäille ihmisille, sillä tällä hetkellä kaikki Lumme Energiaan yhteyttä ottaneet henkilöt ovat olleet 1930-luvulla syntyneitä.

"Minulle tarjottiin 27 prosenttia parempaa sopimusta"

Yksi tällaisen puhelun saaneista oli mikkeliläinen 80-vuotias Arvi Hasanen. Puhelu herätti Hasasen viime torstaina päiväuniltaan.

— Ensin unenpöpperössä luulin, että puhelu on oikeasti Lumpeelta. Puhelimessa minulle sanottiin, että puhelu nauhoitetaan ja sen perusteella tulevat sopimuspaperit postissa. Minulle luvattiin 27 prosenttia nykyistä halvempi sopimus ja hyväksyin sen, Hasanen kertoo.

Pian hän kuitenkin alkoi epäillä tarjousta ja otti yhteyttä seuraavana päivänä Lumme Energiaan, jossa hänen epäilyksensä vahvistettiin.

Sopimuspaperit tulivat postissa tämän viikon perjantaina, mutta onneksi Hasanen oli saanut jo asiansa sovittua Lumme Energian kanssa siten, että kyseinen sopimus ei voinut astua voimaan.

— Postissa tullut [huijarifirman] sopimus oli todella sekava ja sähkön hinta vaihteli siinä päivittäin. En ymmärtänyt siitä mitään ja eivät ymmärtäneet heti ammattilaiset Lumpeellakaan, Hasanen kertoo.

Puhelut ovat tulleet asiakkaille 041-alkuisesta numerosta, ja jos numeroon yrittää soittaa takaisin, puhelu katkaistaan välittömästi. Näin huijarin soittaman puhelun jo lopettanut ja huijauksen tajunnut henkilö ei voi soittaa firmaan takaisin ja perua tekemäänsä sopimusta.

Puhelusta 14 vuorokautta aikaa toimia

Hasanen toimi juuri niin kuin Lumme Energian mukaan pitääkin. Mika Aholan mukaan Lumme Energian asiakaspalveluun kannattaa ottaa yhteyttä heti, jos on pienikin epäilys, että on saattanut joutua huijauksen kohteeksi.

— Meillä on täällä tiedot siitä, keille olemme oikeasti soittaneet. Saamme siis helposti selville, onko asiakkaalle soittanut meidän työntekijämme vai huijari, Ahola kertoo.

Hän kehottaa ottamaan yhteyttä ripeästi jo ennen sopimusvahvistuksen tuloa, sillä puhelusta on vain 14 vuorokautta aikaa siihen, että sopimus astuu voimaan.

Jotkut huijarifirmat käyttävät tätä määräaikaa hyväkseen. Arvi Hasaselle sopimuspaperit tulivat onneksi melko pian, mutta joissakin tapauksissa huijarifirmat lähettävät paperit tarkoituksella niin myöhään, että sopimus ehtii astua voimaan ennen papereiden tuloa.

Sopimuksen astuttua voimaan asialle on todella haastavaa tehdä enää mitään. Sopimusta kaupitellut firma ei ota valituksia vastaan eikä Lumme Energia asiakkaan entisenä sähkönmyyjänä voi auttaa.

Jos sopimus on jo astunut voimaan, paras vaihtoehto on olla yhteydessä kilpailu- ja kuluttajavirastoon, jonka kuluttaja-asiamiehelle soittaminen on ilmaista.

Huijarifirman toiminta valtakunnallista

Kaupiteltava sopimus on kahden vuoden määräaikainen sopimus, joten huijauksen onnistuessa asiakas on sidottuna ylikalliiseen sähkösopimukseen pitkäksi ajaksi.

Sopimuksessa on myös outo vaatimus siitä, että laskutus toteutettaisiin ennakkolaskuna neljästi vuodessa. Tämä on erikoista, sillä Suomessa kaikilla sähkönkäyttäjillä on etäluettavat mittarit joilla kulutustiedot saadaan siis reaaliajassa ja laskutettua tarkasti toteutuneen kulutuksen mukaisesti.

Jos asiakas ei suostu ennakkolaskutukseen, hän joutuu maksamaan korkeampaa perusmaksua, joka nousee kymmeneen euroon kuussa.

Huijarisopimuksia kaupittelevan firman nimi on saatu tietoon asiakkaille tulleista sopimusvahvistuksista. Kyseessä on valtakunnallisesti toimiva yritys, jolla on lailliset sähkönmyyntiluvat Suomessa.

Firmalla on ollut monta nimeä ja se on kaupitellut sopimuksiaan luultavasti muuallakin Suomessa ja monen muunkin sähkönmyyjän kuin Lumme Energian nimellä.

— Tällainen toiminta on todella ikävää ja murentaa luottoa alalla toimiviin rehellisiin yrityksiin, Ahola harmittelee.