Lättähatussa on tunnelmaa — Nostalginen junamatka kiinnostaa yleisöä

Entisillä rautatieasemilla on matkustajille tarjolla monipuolista ohjelmaa.

Lättähatussa on tunnelmaa — Nostalginen junamatka kiinnostaa yleisöä

Konduktöörin pillin kimeä vihellys saa aikaa kuhinaa Otavan rautatieasemalla. Lättähattu käynnistyy yskähdellen ja verkkaisesti vauhti nousee mukavaan noin 80 kilometrin tuntivauhtiin. Syysväreissä hehkuvat maisemat vilahtelevat ohi ja matka Otavasta Vuolingon asemalle sujuu kuin huomaamatta.


Tunnelma nostalgisesti kolisevassa junavaunussa on korkealla. Eero Kylliäinen kaivaa taskustaan huuliharpun. Konduktööri Mauno Ihalaisella on puolestaan matkassa haitari. Metsäkukkia saa matkustajilta raikuvat abolodit.


Savon radan päivä -tapahtuma kiinnostaa yleisöä. Junavaunut täyttyivät heti aamusta rautateiden ja entisten asemarakennusten historiasta kiinnostuneista matkustajista.

Päivän aikana kiskoauto pysähtyy Otavan ja tapahtumassa ensimmäistä kertaa  mukana olevan Vuolingon asemien lisäksi Hiirolan, Kalvitsan ja Haukivuoren asemilla.

Kiskoautoja eli lättähattuja alettiin valmistaa 1950-luvulla. Ne olivat käytössä paikallisliikenteessä yli 30 vuotta. Lättähatut korvasivat höyryveturivetoiset junat lyhyen matkan liikenteessä.
Lättähattujen kulta-aikaa kesti aina 1980-luvulle. Vuoteen 1988 mennessä kaikki kiskoautovuorot lakkautettiin kannattamattomuuden vuoksi.
Lakkauttamispäätökseen vaikutti myös rataverkon sähköistyminen.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.