Talven tieliikenne turvataan sadoilla havaintoasemilla - liukkautta mitataan laserillakin

Suomen suurimmilla väylillä tiesääasemien lähettämän tiedon avulla pystytään muuttamaan nopeusrajoituksia lähes reaaliajassa nopeusnäyttötauluille.

Vesa Vuorela

Kesänopeuksiin siirrytään torstaina.


Ilmatieteen laitos ja Destia ovat tehneet yhteistyötä talven tieliikenteen turvaamiseksi jo vuodesta 2002. Destialla on kelikeskus ilmatieteen laitoksella Helsingissä.

Ilmatieteen laitos puolestaan tarjoaa omat säähavaintoasemansa sekä kitkan ennustusmallin ja muut analyysit, joiden perusteella Destia tekee tienhoidollisia ratkaisuja.

Liikennevirasto puolestaan pitää yllä tiesäähavaintoasemia ja kelikameroita. Liikenneviraston tiesääasemia on Suomessa noin 500 kappaletta.

Laitteet Liikennevirastolle toimittaa suomalainen mittalaitteita ja -järjestelmiä valmistama pörssiyhtiö Vaisala Oyj.

— Niissä on erilaisia antureita. Varustukset vaihtelevat tieluokittain ja ikäryhmittäin, kertoo myyntipäällikkö Petteri Leppänen Vaisalasta.

Suomen suurimmilla väylillä tiesääasemien lähettämän tiedon avulla pystytään muuttamaan nopeusrajoituksia lähes reaaliajassa nopeusnäyttötauluille. Nykylaitteet ovat niin kehittyneitä, että jopa tien liukkauden voi päätellä ilman ihmishavaintoja.

— Aikaisemmin liukkaus jouduttiin päättelemään meteorologisia ilmiöitä analysoimalla. Tiedettiin, oliko tienpinta kuurainen, luminen tai jäinen, mutta ei osattu tunnistaa, miten se oikeasti korreloi liukkauteen.

Läpimurto tuli kymmenisen vuotta sitten optisten tienpinta-antureiden myötä. Sellaisia on Leppäsen mukaan Suomessa noin 200 kappaletta tieosuuksilla, joilla on automaattisesti sään mukaan vaihtuvat nopeusrajoitus- ja varoitusmerkit. Lähimmät Etelä-Savoa ovat Kuopiossa ja Lahdessa.

Optinen anturi lähettää lasersäteitä tienpintaan, joka heijastaa signaalia takaisin.

— Takaisinheijastuma mitataan ja signaalieroista päätellään, minkä verran tiellä on lunta, jäätä, vettä tai yhdistelmä niistä kolmesta, Leppänen selittää.

Mittauksen tuloksena saadaan tien kitkakerroin eli järjestelmä tietää automaattisesti, jos tielläliikkujien on laskettava nopeutta.

Osallistu keskusteluun

Länsi-Savo