Leudosta talvesta on Viitostien rakentajille sekä haittaa että hyötyä — Pakkanen tekisi hyvää "puolihölmölle" maan pinnalle

Betonivalut sujuvat, mutta joitakin työvaiheita pitää lykätä.

Taru Hokkanen

Viitostietä rakennetaan läpi talven Mikkelin ja Juvan välillä. Kuva on viime syyskuulta
Viitostietä rakennetaan läpi talven Mikkelin ja Juvan välillä. Kuva on viime syyskuulta

Mikkelin ja Juvan välisen uuden Viitostien rakentajat eivät pistäisi pahakseen pakkasjaksoa.

Toisaalta leudosta talvesta on eräissä työvaiheissa hyötyä, kertovat pääurakoitsijat.

Destian työmaapäällikkö Aki Loikkanen sanoo olojen aina vaikuttavan rakentamiseen, ja töitä pitää monesti suunnitella ja jaksottaa uudelleen.

— Tällainen sää helpottaa muun muassa betonivalujen tekemistä. Äskettäin valoimme Koskentaipaleessa pilareita, ja työ sujui hyvin.

— Kun maa ei ole jäässä, ei esimerkiksi iskuvasaroita juuri tarvita, kertoo Loikkanen.

Talvella maata kun kaivetaan, se yleensä pitää joko sulattaa tai pehmittää vasaroimalla.

Silti viidestä kymmeneen asteen pakkanen auttaisi. Loikkanen sanoo, etteivät satunnaiset pienet yöpakkaset ole tehneet maastosta tiettyjen työvaiheiden kannalta kantavaa.

— Maan pinta on sellainen puolihölmö. Muun muassa hulevesilinjastojen rakentamista on siirretty eteenpäin.

— Kokonaisaikatauluun tällä ei kuitenkaan ole vaikutusta.

Pimeys, jota musta maa korostaa, on yksi talvirakentamisessa työturvallisuuteen vaikuttava tekijä. Viitostien kokoista työmaata ei Loikkasen mukaan voi mitenkään kauttaaltaan valaista.

Sateita ei kaivata, missään olomuodossa

Viitostiehankkeessa pohjoisempaa eli Nuutilanmäen ja Vehmaan välistä osuutta rakentaa Kreate. Työmaapäällikkö Arttu Härkönen sanoo lauhan talvisään sekä edesauttavan töitä että osin hidastavan niitä.

— Talvirakentamiseen liittyy tavallisesti paljon sulattamista ja lämmittämistä. Leuto keli on ollut hyväksi myös esimerkiksi siltojen rakentamisessa, sanoo Härkönen.

— Maan rakentamisessa taas paikat ovat melko pehmeitä.

Ihannesääksi Härkönen nimeää alle 10 asteen pakkasen yhdistettynä siihen, ettei välttämättä sataisi mitään.

Valtatie 5:tä rakennetaan Mikkelin ja Juvan välillä nelikaistaiseksi, keskikaiteelliseksi tieksi, josssa liittymät toteutetaan eritasoon.

Lopulliseen kuntoon tie valmistuu kesällä 2022. Mikkelin kaupunkikeskustan ja Juvan Nuutilanmäen välinen 22 kilometrin osuus on tarkoitus avata liikenteelle jo tämän vuoden syksyllä.