Hirvensalmella seisoo edelleen säiliövaunuletka, joka on samaa kokonaisuutta kuin Mäntyharjun turmavaunut — Pelastusviranomaisille ei ole tehty ilmoitusta

Vaunut ovat tulleet Hirvensalmen Lelkolaan samana päivänä kuin onnettomuusvaunut Kinnin liikennepaikalle. Viestintäpäällikön mukaan VR on ilmoittanut Lelkolassa olevista vaunuista normaalin ohjeistuksensa mukaisesti.

Petri P. Pentikäinen

Vaunut kuuluvat samaan kokonaisuuteen kuin Mäntyharjun onnettomuusvaunut. Kuva on otettu tiistaina.
Vaunut kuuluvat samaan kokonaisuuteen kuin Mäntyharjun onnettomuusvaunut. Kuva on otettu tiistaina.

Hirvensalmen Lelkolassa seisoo edelleen pitkä vaunuletka, joka on samaa kokonaisuutta kuin Mäntyharjussa lauantaina vaaralliseen aineen onnettomuuteen joutuneet vaunut.

Vaunut ovat tulleet Lelkolaan samana päivänä kuin onnettomuusvaunut Kinnin liikennepaikalle eli 21. maaliskuuta, noin kolme viikkoa sitten.

Lelkola on VR:n viestintäpäällikkö Tatu Tuomisen mukaan varapaikka, johon vaarallisen aineen kuljetuksia voidaan tilapäisesti varastoida. Normaalisti vaarallisen aineen kuljetukset varastoidaan niin sanotuille vak-ratapihoille, joita on Suomessa yhteensä 13 kappaletta. Silloin kun vak-ratapihat ovat täynnä, joudutaan käyttämään varapaikkoja.

Lelkola Hirvensalmi.jpg

Lelkolan ja Mäntyharjun Kinnin lisäksi Itä-Suomessa tällainen varapaikka on myös Valkealassa Harjussa. Kouvolan Sanomien mukaan Harjun varapaikka on kuitenkin tyhjennetty vaunuista.

Keskiviikkona vaunujen pitäisi siirtyä

Mäntyharjun lauantaisen säiliöturman jälkeen Trafi määräsi, että kaikki väliaikaiset vaunujen säilytyspaikat on tyhjennettävä ja vaunut siirrettävä pysyville säilytyspaikoille. Tuomisen mukaan myös Lelkolassa tehdään näin.

— Tämän päivän aikana ne viimeistään siirtyvät, Tuominen sanoo keskiviikkona.

Puoli yhden aikaan keskiviikkona vaunut olivat edelleen Lelkolan liikennepaikalla.

Länsi-Savo on saanut asiasta useita vinkkejä ja paikalliset ovat miettineet, miksi vaarallisia aineita säilytetään niin lähellä asutusta. Liikennevirasto määrittelee varapaikat yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Pelastuslaitos ei tiedä vaunuista

Valtioneuvoston asetus sanoo, että mikäli vaarallisia aineita aiotaan säilyttää tilapäisesti varapaikassa, tästä pitää tehdä ilmoitus myös alueen pelastusviranomaiselle. 

Petri P. Pentikäinen

Säiliövaunuja on Hirvensalmella pitkä jono. 
Säiliövaunuja on Hirvensalmella pitkä jono. 

Tuomisen mukaan VR on ilmoittanut Lelkolassa olevista vaunuista normaalin ohjeistuksensa mukaisesti. Etelä-Savon pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Ismo Vihro ei tiennyt Hirvensalmella olevista vaunuista.

— Olisi hyvä, jos näistä meille kerrottaisiin. Erilaisia vaarallisia aineita on todella paljon ja mahdollisessa onnettomuustilanteessa meitä auttaisi se, että tietäisimme millä varustuksella lähdemme tehtävälle, Vihro sanoo.

Myöskään Mäntyharjun tapauksessa ilmoitusta pelastuslaitokselle ei ollut tehty. Trafin yksikönpäällikkö Tomi Anttila on sanonut, että tieto Mäntyharjussa olevista vaunuista olisi pitänyt olla pelastuslaitoksella ja jos näin ei ole, on tapahtunut virhe. Anttilan mukaan ohjeistus on monitulkintaista ja sen yksityiskohtia selvitetään.

Kansanedustaja vaatii toimia

Vihro muistelee, että joskus raiteille jätetyistä vaunuista tehty tarkkojakin ilmoituksia: kuinka monta vaunua, mitä niissä on sisällä ja kuinka pitkään niiden on tarkoitus olla varapaikoissa.

— Olisi tärkeää että tieto kulkisi. Myös sellainen käytäntö, etteivät tällaiset vaunut olisi kovin pitkään tilapäisessä säilössä varapaikoilla, olisi hyvä.

SDP:n kotkalainen kansanedustaja Sirpa Paatero lausui keskiviikkona, että Mäntyharjun kaltaiset kemikaalionnettomuudet olisivat estettävissä satamien ratainvestoinneilla. Hän vaatii toimia, että tällaiset onnettomuudet saataisiin estettyä.

— Lastit on kyettävä purkamaan turvallisesti satamissa, eikä niitä pidä joutua säilyttämään missään muualla. Tällaiset pullonkaulat pitäisi purkaa pikimmiten, jotta vastaavilta onnettomuuksilta vältytään jatkossa. Mäntyharjun tapahtumista on nyt otettava opiksi, Paatero sanoo tiedotteessa.

Omistajaa ei ole kerrottu julkisuuteen

Mäntyharjussa ja edelleen Hirvensalmella olevien säiliövaunujen omistajaa ei ole kerrottu julkisuuteen, koska onnettomuustutkinta on edelleen kesken.

Petri P. Pentikäinen

Onnettomuusvaunut on tuettu niin, ettei niiden pitäisi karata mihinkään.
Onnettomuusvaunut on tuettu niin, ettei niiden pitäisi karata mihinkään.

Onnettomuustutkintakeskuksen arvioiden mukaan tutkinta kestää 6—9 kuukautta.
Erilaisia aineita sisältävät vaunut olivat tulleet Venäjältä Vainikkalan ratapihan kautta ja ne olivat matkalla Kotkaan Mussalon satamaan. Sieltä aineet oli tarkoitus laivata eteenpäin toiseen maahan.

Vakava vaarallisen aineen onnettomuus sattui lauantaina Mäntyharjussa, kun 50 vaunun letka lähti valumaan ja yksi säiliövaunu törmäsi päätepuskimeen. Se suistui raiteelta ja siihen tuli repeämä.

Säiliössä oli yhteensä 61 000 litraa metyyli-tert-butyylieetteriä, josta 35 000 litraa valui maahan ja on edennyt ojien mukana läheisiin lampiin.

Luetuimmat