Junaliikenne myöhästyi Mikkelissä pahasti kahden eri vian takia — VR kertoo, miten matkustajien kannattaa epäselvissä tilanteissa toimia

Iltalehden mukaan matkustajat turhautuivat tunteja kestävään odotukseen Mikkelin asemalla keskiviikkoiltana.

Tanja Rihu

Pieksämäeltä Helsinkiin suunnannut juna myöhästyi paitsi sähköratavaurion myös junaan tulleen vian takia. Arkistokuva.
Pieksämäeltä Helsinkiin suunnannut juna myöhästyi paitsi sähköratavaurion myös junaan tulleen vian takia. Arkistokuva.

Pieksämäen suunnasta tuleva junaliikenne myöhästyi Mikkelissä pahasti keskiviikkoiltana.

Liikennevirasto tiedotti Pieksämäen ja Kuopion välisen rataosuuden sähköratavauriosta illalla puoli kuuden maissa. Häiriö oli ohi vasta aamuyöllä puoli neljältä.

Pieksämäen ja Kuopion välin henkilöjunat korvattiin linja-autoilla. Pieksämäeltä Helsinkiin kello 18.54 lähteväksi suunniteltu juna myöhästyi kuitenkin lisää siitäkin syystä, että junasta löytyi vikaa. Kalusto jouduttiin vaihtamaan.

Iltalehden mukaan matkustajat odottivat Mikkelin asemalla tunteja ja turhautuivat epätietoisuuteen siitä, onko juna tulossa vai ei, ja korvaisiko VR taksikyydin Helsinkiin.

VR:n viestintäpäällikkö Janna Viisterän mukaan yhtiön on hankala ottaa itse yhteyttä laiturilla odottaviin asiakkaisiin sellaisilla asemilla, joilla henkilökuntaa ei ole. Esimerkiksi juuri Mikkelin rautatieasemalla VR on lopettanut lipunmyyntinsä.

Viisterä kehottaa asiakkaita tarkistamaan epäselvissä tilanteissa liikennetilanteen VR:n nettisivuilta. Tänne päivittyy kaikki junaliikenteen häiriöt.

Tiedon häiriötilanteista ja erilaisista kuljetusmahdollisuuksista saa myös VR:n asiakaspalvelusta. Se palvelee puhelimitse päivittäin klo 5–22 numerossa 0600 41 900 ja 0800 166 888. Jälkimmäinen asiakastukinumero on maksuton.

Laitureilla olevat näytöt kuuluvat Liikennevirastolle. Niissä pitäisi olla ajantasainen tieto, mutta VR ei vastaa siitä.

Taksikyyti korvataan tapauskohtaisesti

Jos juna myöhästyy pahoin tai jää kokonaan tulematta, VR pyrkii järjestämään parhaan mahdollisen vaihtoehdon eri matkustajille.

— Se, mikä se on, riippuu ajankohdasta ja siitä, kuinka paljon matkustajia odottaa eri väliasemilla, Viisterä sanoo.

Hänen mukaansa seuraavaan junayhteyteen vaihtaminen tai korvaava bussikuljetus on usein paras vaihtoehto, koska taksit eivät pysty viemään suuria asiakasmääriä. Asiakkaan on kuitenkin mahdollista saada taksista korvaus etenkin silloin, kun määränpäässä odottaa esimerkiksi lento- tai laivayhteys tai muu hyvin painava syy.

Iltalehden mukaan matkustajia häiritsi keskiviikkoiltana se, ettei heille pystytty lupaamaan korvataanko taksikyyti Helsinkiin vai ei.     

Viisterän mukaan on todennäköistä, että näin pahassa myöhästymisessä taksikyyti korvattaisiin. Käytännössä taksikyyti pitää ensin maksaa itse ja hakea korvauksia myöhemmin. 

— Korvaus mietitään aina tapauskohtaisesti, Viisterä sanoo.

Sähköratavaurioiden korjaus kestää

Itse sähköratavaurion korjaaminen Pieksämäen ja Kuopion välillä kesti noin kahdeksan tuntia. Liikenneviraston päivystävän liikennepäällikön Reima Roiskon mukaan kyseiset vauriot ovat hankalia korjata.

Paikan päälle joudutaan viemään kalustoa, korjaukset ovat hankalissa paikoissa ja turvallisuuden takaamisessa menee aikaa.

Keskiviikkoillan vika oli tunnelissa, mikä teki korjaamisesta vielä tavallisesta vaikeampaa.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet