Kokoomus kummastelee Bernerin liikenneverkkovalmistelua

Puoluesihteeri Janne Pesosen mukaan liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on informoinut heikosti hallituskumppaneita, vaan ”on ajanut isossa asiassa puolivaloilla”. Kokoomus vaatii liikenteen kustannuksiin tasapuolisuutta ja empii autoilijan vahtimista satelliittipaikannuksilla.

Mari Koukkula

Kokoomus edellyttää, että liikenneverkon kehittämishankkeissa liikkumisen kustannukset eivät saa nousta. Puoluesihteeri Janne Pesosen mukaan kokoomus ei myöskään ole innostunut vene- ja moottoripyöräverosta.


Kokoomuksen puoluesihteeri Janne Pesonen arvostelee liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) tapaa toimia liikenneverkkoyhtiön hankkeessa ja koko liikennepolitiikassa.
Pesosen mukaan Berner ”on ajanut puolivaloilla todella isossa hankkeessa”.
Pesonen sanoo, että hallituskumppanitkaan eivät ole saaneet riittävää tietoa Bernerin esityksestä. Sen sijaan Berner on esittänyt, että päätöksiä tulisi tehdä jo kevään kuluessa, esimerkiksi hallituksen kehysriihessä.
— Lähempää tietoa olisi jo saatava. Kiire tulee joka tapauksessa.
Berner mahdollisesti informoi hallitusta torstaina. Julkisuuteen tietoja ei todennäköisesti vielä tuolloin ilmaannu. Keskiviikon tietojen mukaan Berner esittelee liikennekaaren suunnitelmiaan 19. tammikuuta.
— Tietojen sijasta liikkeellä on ollut paljon huhuja. Itsekin olen saanut liikennekaarta ja valtion liikenneyhtiötä koskevia yhteydenottoja enemmän kuin sotesta, sanoo Pesonen.

Pesonen sanoo, että vaikka liikennekaari ajatuksena luo uusia mahdollisuuksia, kokoomus ei ole käytettävissä olleiden tietojen mukaan erityisen innostunut kokonaisuudesta.
— Veron tai veroluonteisten maksujen lisääminen ei ole kokoomuksen linjan mukaista. Liikenneinfrayhtiön ja liikenteen maksaa viime kädessä palkansaaja. Se lähtökohta ei miksikään muutu.
Pesonen listaa kolme keskeistä kysymystä.
— On selvä, että pitkien etäisyyksien maassa liikkumisen ja autoilun kustannukset eivät saa kasvaa.
— Ratkaisematta on se, miten liikenneverkko saadaan pidettyä vähintään nykykunnossa tai jopa parannettua. Investoinnit tulee mahdollistaa.
Pesosen mukaan kolmas seikka on se, että maksujen kantamiseen tähtäävä seurantajärjestelmä ei saa vaarantaa yksityisyyden suojaa.

Pesonen sanoo, että liikkumisen tasapuolisuus tulee turvata.
— Pitkien etäisyyksien alueilla valtion on tultava vastaan kustannuksissa.
Pesonen ottaa käyttömaksusta esimerkin: Helsingin ja Lohjan välisen moottoritieosuuden ajaminen saattaa olla halvempaa kuin Mikkelin ja Pieksämäen välin ajaminen.
— Olisi outoa, että huonommalla tiellä pitemmillä etäisyyksillä kustannukset olisivat suuremmat, joten on pohdittava vyöhykemaksumallia. Käyttömaksu maaseudulla voisi olla pienempi.
Nykyisin polttoaineveroilla koottavat rahat eivät valtiontaloudessa ole korvamerkittyjä. Pesonen muistuttaa siitä, että jos ja kun joskus tulevaisuudessa valtio ja maakunnat omistavat liikenneinfrayhtiön, voi syntyä tilanne, että varsin pieni joukko päättää uusista infrahankkeista.
— Koko asetelmassa on auki paljon poliittiseen päätöksentekoon liittyviä kysymyksiä. En mielelläni näkisi sitä, että liikennerahoja olisi tulevaisuudessa jakamassa vain yksi tai kaksi ministeriä.

Pesonen ei lämpene myöskään hallituksen valmistelevaan vene- ja moottoripyöräveroon.
— Verojen lisääminen ei ole kokoomuksen veropoliittisen linjan mukaista, varsinkaan, kun kyse ei ole edes haittaverosta.
Veroa esitti hallitusohjelmaan perussuomalaiset, joka halusi herrojen huvikuunarit verolle. Pesonen sanoo, että kokoomus ei olisi tällaista esitystä tehnyt.
— Emme kuitenkaan ole kaatamassa hallitusta tähän kysymykseen, mutta yhtään emme ole innostuneita, sanoo Pesonen.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.