Jos läheisen vointi huolettaa, ilmoituksen voi Mikkelissä tehdä netissä — Katso video huoli-ilmoituksesta!

Huoli-ilmoituksia tulee Mikkelissä useita viikossa. Verkon kautta jätetyt huoli-ilmoitukset käsitellään luottamuksellisesti ja niiden avulla ikäihminen voidaan ohjata tarvittavan avun piiriin.

Vesa Vuorela

Huoli-ilmoitus täytetään verkkosivulla ja lähetetään käsittelyyn.
Huoli-ilmoitus täytetään verkkosivulla ja lähetetään käsittelyyn.

Iäkkään sukulaisen vointi ja henkinen vire huolestuttaa. Naapurin papan jutut kuulostavat siltä, ettei hän ole enää oikein tässä maailmassa. Tuttu tilanne monelle. Tuntuu siltä, että jotain pitäisi tehdä. Mutta mitä?
Mikkelissä on tarjolla helppo vaihtoehto toimimiseen. Läheisestä tai naapurista voi tehdä verkossa huoli-ilmoituksen, jolla askarruttava tilanne viedään ammattilaisten tietoon. Toimintamallista on kiinnostuttu monessa muussakin kaupungissa.
 
Periaate on yksinkertainen. Mikkelin kaupungin ja Etelä-Savon sosiaali- ja terveystoimen kuntayhtymä Essoten sivuilta löytyvässä verkko-osoitteessa voi täyttää lomakkeen. Siinä kerrotaan, mikä ilmoituksen kohteena olevan henkilön tilanteessa huolestuttaa.
Omat yhteystiedot ovat välttämättömät, koska vastaanottavassa päässä, Essoten Palveluneuvossa, saatetaan kaivata lisätietoja. Kaikki tiedot käsitellään luottamuksellisesti.
— Ilmoitukset käsitellään suojatun yhteyden turvin. Niitä käsittelevät vain siihen valtuutetut palveluneuvojat, sanoo Essoten palveluohjauksen esimies Sari Kärkkäinen.
Yhteydenottajan ei tarvitse huolehtia siitä, että hän loukkaisi kenenkään yksityisyyttä. Vanhuspalvelulaki antaa kenelle tahansa oikeuden ilmaista huolensa.

Ei ole väärin olla kiinnostunut siitä, miten lähimmäisellä tai vaikka naapurilla menee.



Huoli-toimintamalli on kehitetty Mikkelissä. Järjestelmä syntyi keväällä 2015, silloisen seudullisen sosiaalitoimen, Mikkelin kaupungin vanhusneuvoston ja Vanhustyön keskusliiton yhteistyönä. Nykyään toimintamallin ylläpitämisestä vastaa Essote.
— Olemme halunneet madaltaa välittämisen ja huolenpidon kynnystä. Ei ole väärin olla kiinnostunut siitä, miten lähimmäisellä tai vaikka naapurilla menee, kiteyttää Kärkkäinen Huoli-toimintamallin perusidean.
Huoli-palvelun malli on otettu Mikkelissä etsivää nuorisotyötä varten kehitetystä Tajua mut! -ohjelmasta. Vastaanotto on ollut hyvä ja toimivuuskin todistettu. Nykyään järjestelmään tulee 15—20 huoli-ilmoitusta kuukaudessa.
— Määrä ei ole oleellinen. Pääasia, että saamme tiedon mahdollisesta avun tarpeesta, Kärkkäinen sanoo.

Huoli-ilmoituksen kohteena olevaan henkilöön ollaan yhteydessä, jos hänen tilanteensa näyttää sitä edellyttävän. Sen jälkeen tehdään tilannearvio. Jatkotoimet riippuvat siitä, mikä on arvioinnin tulos.
Omaisten mukanaolo on tässä vaiheessa kriittisen tärkeää, sillä esimerkiksi muistisairas ei välttämättä hahmota itse omaa pärjäämistään. Kaikki eivät apua myöskään halua, ainakaan ihan ensi kummassa.
— Yksinäinen henkilö voidaan ottaa seurantaan ja sopia jatkokäynnistä, jos omaisia ei ole paikkakunnalla. Jos havaitaan ilmiselvää avuntarvetta, pyritään keskustelemalla etenemään asiassa. Tarvittaessa apuna ovat myös kotihoito ja lääkäri, Kärkkäinen sanoo.
Huoli-ilmoituksen jättäjä ei saa viestiinsä kuittausta. Kaikki ilmoitukset kuitenkin käsitellään, lyhimmillään muutamassa tunnissa.

Juttua on täydennetty 16.11. kello 14.16: Lisätty Mikkelin kaupungin Lupaus 2016 -ohjelman tekemä video huoli-ilmoituksesta.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset