Liikkuva koulu -malli laajenee toiselle asteelle Mikkelissä — "Aktiivisuutta on saatava koulupäivien sisään"

Mikkelin toisen asteen oppilaitokset hakevat hankerahaa yhdessä. Aktiivisuuden ei tarvitse olla hikiliikuntaa.

Vesa Vuorela

Hakemuksen suuntaviivoja olivat piirtämässä Esedun markkinointisuunnittelija Marika Auvinen, toisen vuoden opiskelija Katariina Juhakoski Mikkelin lukiosta, Mikkelin lukion liikunnanopettaja Tuula Kärkkäinen ja Suomen nuoriso-opistossa opintonsa aloittanut Joel Immonen.

Mikkelin peruskouluissa jo kuuden vuoden ajan toteutettu Liikkuva koulu -toimintamalli laajenee syksyllä toisen asteen oppilaitoksiin. Toimintaa rahoittaa aluehallintovirasto, jolle Mikkelissä toimivat neljä toisen asteen oppilaitosta — Mikkelin ja Ristiinan lukiot, Suomen nuoriso-opisto ja Etelä-Savon ammattiopisto Esedu — lähettävät yhteisen hakemuksen.
Hakemuksen tekevät vieläpä opiskelijat itse.
Toimintamallissa on kyse kaikesta muusta paitsi liikuntatunneista. Aktiivisuuden lisääminen koulupäivään ei tarkoita hikiliikuntaa.

Pienin asia on se, ettei istuta 45 minuuttia yhtä soittoa. Voi ajatella niinkin, onko opettajilla oikeus istuttaa oppilaita niin pitkään, että se on terveydelle haitallista, Liikkuva Mikkeli -hankkeen projektipäällikkö Hannu Korhonen kysyy.
— Toiminnallisuutta voi lisätä oppitunneille tai lähteä tunnilla pois luokasta. Toinen asia on se, mitä taukojen aikana voi tehdä, Korhonen jatkaa.
Esimerkiksi Siekkilän kouluun koulutettiin välituntiohjaajia, jotka pyörittivät välitunneilla välinelainausta ja järjestivät pihapeliturnauksia.
— Ne koulut, jotka ovat lähteneet aktiivisesti mukaan, ovat saaneet hyviä tuloksia aikaan, sanoo Korhonen.

Mikkelin lukiossa toista vuotta opiskeleva Katariina Juhakoski on sitä mieltä, että aktiivisuuden lisääminen ei saa karsia opetustoimintaa.
— Liikunnan lisäämiselle on löydettävä sopivat paikat. Lukio on iso, joten siinä mielessä me olemme varmaan vähän vaikea tapaus.
— Kiipeilyteline koulun pihassa ei välttämättä ole enää oikea vaihtoehto, mutta aktiivisuutta on saatava koulupäivien sisään, Juhakoski sanoo.
Etenkin pidemmästä matkasta koulua käyvät eivät Juhakosken mielestä saa tarpeeksi liikuntaa.

Ammattiin opiskelevien arki voi olla hyvinkin erilaista alasta riippuen. Osalla aloista tuleva työ on liikkuvaa, mutta toisaalta esimerkiksi merkonomiopiskelijan arki ei mainittavasti eroa lukiolaisen koulupäivistä.
Markkinointisuunnittelija Marika Auvisen mukaan liikkuva koulu tarkoittaa Esedussa työkyvyn merkityksen korostamista.
— Fyysisen työkyvyn ylläpito on tärkeä asia ammattiin valmistuville, hän huomauttaa.
Auvinen muistuttaa, että liikkuvan koulun laajentaminen peruskoulusta eteenpäin on syntynyt nuorten omasta ideoinnista.
— Tämä on hyvä jatkumo heille, jotka ovat liikkuvassa koulussa käyneet.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.