Viitostien varressa tunnelmat vaihtelevat — yksi myy asemansa vaikka heti

Yrittäjä Juha Pekkanen sanoo, että siirtyisi mielellään päätoimisesti vetämään uistinta kotipaikalle Lieksaan.

Vesa Vuorela

Yrittäjä Juha Pekkanen sanoo, että pienen yrittäjän katteet jäävät monissa tavararyhmissä olemattomiksi.
Yrittäjä Juha Pekkanen sanoo, että pienen yrittäjän katteet jäävät monissa tavararyhmissä olemattomiksi.

Yrittäjä Juha Pekkanen sanoo, että siirtyisi mielellään päätoimisesti vetämään uistinta kotipaikalle Lieksaan. 30 vuotta huoltoasemayrittäjänä Sepän kievarissa Hietasessa alkaa riittää.
Taukopaikka on ollut myynnissä.


Pekkasen mukaan yrittämisen edellytykset ovat osin heikentyneet vuosien aikana, toisaalta ne ovat hänen mielestään edelleen olemassa.
— Tässä on käynyt innokkaita paikan ostamisesta kiinnostuneita, ja heillä on ollut myös selkeitä toimintasuunnitelmia ja ideoita. Tuntuu kuitenkin, että rahoituksen saaminen on ongelma, sanoo Pekkanen.

Hänen näkemyksensä mukaan yrittäjämäisellä asenteella pärjäisi.
— Ohituskaistat on siten rakennettu, että linjaus tuskin muuttuu. Ja vaikka etelään kääntyminen ruuhka-aikaan voi olla hankalaa, kaikki ovat tästä risteyksestä aina valtatielle päässeet.
Isojen ketjujen vaikutus on Pekkasen mukaan alalla huomattava.

Hietasessa polttoainetta on myyty ensin Seon väreissä, sitten St1:n ja nyt taas Seon. Nyt polttoainekauppa on ketjulla, ja se määrää hinnan. Toteemihinta vaikuttaa merkittävästi siihen, poikkeavatko asiakkaat.
— Pienten itsenäisten kauppiaiden on vaikea vastata hinnoitteluun. Sama näkyy tavarapuolella. Melkein kannattaa hakea tavara marketista eikä tukusta.
— Pakko panna hintaan edes pieni oma kate. Menee kaupaksi sitten se mikä menee.

Paremmin Visulahden Shellinä tunnettu Cafe Visulahti on lounasaikaan kuin nuijalla lyöty täynnä asiakkaita. Yrittäjä Esa Liukkonen selittää, ettei siihen poppakonsteja tarvita: hyvä pit stop -tyyppinen liittymä ja ennen kaikkea ruoan sopiva laadun ja hinnan suhde.
Asemalla ollaan uuden edessä. Viitostien linjaus siirtää muutaman vuoden kuluttua valtatien kulkijat pois näköetäisyydeltä.

Pelissä on yrityksen jatko ja seitsemän vakituista työpaikkaa.
— Laitoin ministeri Bernerille sähköpostia, etteikö olisi löydettävissä muita tieratkaisuja. Uudet tiet ovat toki aina uusia, mutta nykyisellä kulumisvauhdilla myös melkoisia kulueriä. Ministeri ei vastannut.
Liukkonen on tottunut kirjelmöimään. Tiukassa ollut Veikkauksen asiakaspääte saatiin pitkän väännön jälkeen.

Linjaukselle ei kuitenkaan taida nyt voida mitään.
— Päättäjät ovat innoissaan siitä, mitä uusi tie tuo Mikkelille. Saavat nähdä, että pääsee sitä reippaasti ohi ja että euroja myös menetetään.

Liukkosella on jo Sulo Vilén -mallinen pipo, mutta silti hän ei ole luovuttamistuulella.
— Visulahden aseman on ympärillä paikallista asutusta, ja esimerkiksi jonkinlaista iltatoimintaa voisi suunnitella.
Vilén-käsite symboloi suositun tv-komedian huoltoasemaa, joka jää sivuun liikenteestä.
— Yritys on ollut vaikeammissakin paikoissa 35 vuoden aikana.
Liukkonen kertoo, että 90-luvun laman aikaan edellinen yrittäjä eli hänen isänsä tajusi tehdä viime hetkellä termiinisuojauksen valuuttalainalle. Suojaus tapahtui sen jälkeen, kun valtiovarainministeri Viinanen oli sanonut, ettei Suomi devalvoi.

Potentiaalista asiakaskuntaa liikkuu paljon, mutta aina on riittänyt myös kilpailua.
Liukkonen sanoo, että yrityksellä on tultu toimeen mutta ei rikastuttu.
— Kulurakenteen seuraaminen on tärkeää. Mitään sesonkia ei kannata arvioida tuloksi etukäteen, ja kausivaihtelua on paljon. Henkilökuntaa ei voi alimitoittaa, jotta palvelukyky ei kärsi.

Juvan Punaisen piipun kievarin kohdalla valtatie pysyy ja siten pitää yrittämisen perustan ennallaan. Kotileipomon toimitusjohtaja Anttu Rautio kertoo, että väylä siirtyy kulkemaan leipomomyymälän itäpuolelta, mutta lyhyt matka poiketa säilyy.

Raution mukaan ely-viranomaisille on suotavaa antaa kiitosta siitä, miten yrityksen esittämiin risteysjärjestelyihin suhtauduttiin.
— Pistosta meille saatiin sellainen, että terassi pysyy rauhallisena.

Kiistaton menestyjä on ABC-ketju. Liikennevirta on vahva, ja etäisyys Helsingistä sopiva. Viitostien ABC-asemat ovat myös avainpaikoilla. Nämä seikat Osuuskauppa Suur-Savon toimitusjohtaja Heikki Hämäläinen nimeää tekijöiksi asemien menestykselle.
— Niistä on myös onnistuttu tekemään aitoja liikenneasemia. Tänä pääsiäisenä kaikkien ruokakauppojen myyntimme kasvoi kuusi prosenttia ja asemilla kaksinumeroisia lukuja edellisvuoteen verrattuna, kertoo Hämäläinen.

S-ryhmä on keväällä vauhdittanut bensa-alea, kun se siirtyi maaliskuussa tankkausbonukseen. Etukortilla tankattaessa bonus on muuttunut prosenteista senttialennukseen tolppahinnasta.
— Siitä kilpailusta meitä saa kyllä vapaasti syyttää. Aiomme olla hintakilpailukykyisiä jatkossakin, sanoo Hämäläinen.

Hänen mukaansa ABC:t on pidettävä ajan tasalla, ja niihin on investoitava.
— Asemia kehitetään koko ajan. Ne tarvitsevat päivitystä vähintään 10 vuoden välein, ei vain käytössä kulumisen vuoksi, vaan sen takia, että autoilijan tarpeet muuttuvat.
Kolmelle Viitostien asemalle tulee esimerkiksi sähköautojen latauspisteet. Kuorttiin suunnitellaan paraikaa ravintolalinjaston uudistusta. Pitkäjärvellä puolestaan tuplaantuu autonpesun kapasiteetti. Pieniä sisäisiä muutostöitä on tulossa myös Juvalle.

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.