Essoten potilasturvallisuudelle aiheutui iso riski tietojärjestelmän häiriöstä — "Ei tällaista saisi missään nimessä päästä tapahtumaan"

Potilaita jouduttiin hoitamaan vuorokauden ajan osittain sokkona, koska sairaus- ja lääkityshistoria ei näkynyt, kertoo päivystyspalvelujen ylilääkäri Santeri Seppälä.

Mari Koukkula

Effica-potilastietojärjestelmän vika aiheutti isoja ongelmia Essotelle. Arkistokuva.

Essoten potilastietojärjestelmän Effican maanantaina alkanut häiriö aiheutti merkittäviä riskejä potilasturvallisuudelle.

Isoimman ongelman toi se, että häiriö pimitti osittain mahdollisuuden nähdä aikaisemmat potilastiedot.

— Emme esimerkiksi päivystyksessä nähneet kunnolla potilaan aikaisempaa historiaa ja lääkityksiä. Lääkärit eivät ole välttämättä pystyneet pohjaamaan päätöksiään ajantasaisiin potilastietoihin, kertoo päivystyspalvelujen ylilääkäri Santeri Seppälä Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymästä.

Myöskään esimerkiksi ensihoidolle ei pystytty sairaalasta välittämään tietoja potilaan aikaisemmasta sairaushistoriasta.

Seppälän mukaan tiedossa on myös, että kaikkia antibiootteja ei ole vuodeosastoilla tietokatkon aikana annettu silloin, kun olisi pitänyt.

— Eli tällaisia pienempiä potilasturvallisuusvahinkoja on tapahtunut paljon.

Selvitettävää riittää, sillä yli vuorokauden mittaisen katkon aikana talon läpi on kulkenut satoja potilaita.

Palveluntoimittajan häiriö

Essoten mukaan ongelma ei ole ollut itse potilastietojärjestelmässä, vaan häiriöt on paikannettu palvelinalustaan Tieto Oyj:n konesalissa. Vastuun kantaa siis palveluntoimittaja.


— Ei tällaista saisi missään nimessä päästä tapahtumaan, Seppälä toteaa.

Vaikka akuuttia vaaraa potilasturvallisuudelle ei enää ole, häiriö vaikuttaa Essoten toimintaan edelleen. Esimerkiksi päivystyksessä on odotettavissa ruuhkaa.

Seppälä neuvoo soittamaan Ensineuvoon nyt vain kiireisissä asioissa.

— Kiireettömissä asioissa emme voi antaa aikoja. Jos ei ole kyse henkeä uhkaavasta asiasta, niin asiakkaan kannattaa vain odotella rauhassa.

Keskiviikkonakin palvelussa voi olla vielä ruuhkaa.

Selvittelytyö kestää jopa viikkoja. Työtä teettää esimerkiksi katkon aikaan kasettisanelimille tai paperille kirjattujen potilastietojen siirtäminen tietojärjestelmään.

Osa potilaista joutuu myös käymään uudestaan vastaanotolla, koska kaikkia tutkimuksia ei katkon aikana saatu tehtyä.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet