Vahvemmat oluet ja long drinkit valtaavat tilaa ruokakauppojen hyllyissä — tölkin hinta jopa kymmeniä senttejä halvempi kuin Alkossa

Asiakkaat tutustuivat kaikessa rauhassa markettien juomahyllyjen uusiin tuotteisiin. Kauppa ei usko alkoholilain muutoksen vievän suuriin mullistuksiin.

Jaakko Avikainen

Julia Partti täytti juomahyllyjä tiistaina Mikkelin Citymarketissa.

Enintään 5,5 prosenttia alkoholia sisältävien oluiden, siiderien ja long drinkien tulo päivittäistavarakauppoihin vuodenvaihteessa synnytti vilkasta keskustelua.
Tiistaina ei juuri mikään ollut muuttunut ainakaan Mikkelin Graanin marketeissa. Asiaan vaikutti myös se, ettei alkoholilain muutoksen sallimia tuotteita ollut vielä kovin montaa myynnissä. Valikoimat runsastuvat vasta viikon edetessä.

Citymarketin ja Prisman oluthyllyillä oli hiljaista uudenvuoden jälkeisenä ensimmäisenä arkipäivänä. Liikkeellä oltiin tarkistusmielessä, ostoskoreihin ei uusia tuotteita pahemmin päätynyt.
Maarit Tilkkanen katsasti, joko Hartwallin sinipurkkinen long drink oli löytänyt tiensä Citymarketin hyllyyn. Olihan se.
— Hienoa, että tätä saa ostettua saunajuomaksi samalla, kun hakee viikonlopun ruokaostokset. Ei tarvitse lähteä erikseen Alkoon.
— Minun juomatottumuksiani tämä ei muuta. Asiointi helpottuu. Kun saisi vielä viinit ruokakauppoihin, oltaisiin Euroopan kanssa samoilla linjoilla. Saksassa oli kätevää, kun Lidlistä sai viinitkin, Tilkkanen kertoo.

Pienpanimot maksavat alennettua alkoholiveroa.



Asiakasta kiinnostaa, millaiseksi hintaero Alkon ja markettien välillä muodostuu. Kattavaa hintavertailua ei tiistaina syntynyt, koska vertailtavaa oli vähän.
Kolmen tuotteen perusteella 0,33 litran tölkillinen suosikkimerkkeihin kuuluvaa nelosolutta maksoi marketissa 35—39 senttiä vähemmän kuin Alkossa. Vertaillut merkit olivat Olvi Export, Sandels ja Karhu. 5,5-prosenttinen long drink oli lähes samanhintaista kaikkialla, hintaeroa kertyi marketin hyväksi enimmillään kuusi senttiä.

Alkoholivero nousi vuodenvaihteessa. Veronmaksajien keskusliiton mukaan korotus nostaa kolmosoluen hintaa seitsemällä sentillä tölkkiä kohti. Vahvemmissa oluissa ja long drinkeissä korotus on suurempi.
Pienpanimot maksavat alennettua alkoholiveroa. 50 prosentin alennuksen saavat enintään 500 000 litraa vuodessa tuottavat panimot, 30 prosentin alennuksen enintään kolme miljoonaa litraa tuottavat, 20 prosentin alennuksen enintään 5,5 miljoonaa litraa tuottavat ja 10 prosentin alennuksen enintään 10 miljoonaa litraa tuottavat panimot.
Pienpanimoalennuksella tuetaan paikallista oluttuotantoa sekä kompensoidaan kustannuseroja.

Kauppaketjuissa uskotaan, etteivät vahvemmat alkoholijuomat mullista vähittäiskaupan markkinaa. Ne eivät ole syrjäyttämässä merkittävässä määrin keskiolutvahvuisia juomia. Niistä ei myöskään tule tarjoustuotteita.
— Vahvemmat oluet eivät volyymimielessä nouse samalle tasolle kuin keskiolut. Niille haetaan toki edullinen hintataso, jolla pyritään kilpailemaan muualta suuntautuvan matkustajatuonnin kanssa, sanoo Mikkelin Citymarketin kauppias Marko Miettinen.
— Hyllyssä on rinnakkain kahta eri vahvuista tuotetta. Keskiolut pysyy tarjoustuotteena, mutta tämä vuosi täytyy elää ennen kuin voi sanoa, mitkä muut vaikutukset ovat, arvioi Osuuskauppa Suur-Savon marketkaupan johtaja Iiro Siponen.