Yksi tai kaksi kiinnitysketjua ei riitä - näin poliisi neuvoo sitomaan ja varmistamaan puukuorman!

Itä-Suomessa on sattunut tänä vuonna ainakin kolme tapausta, joissa puukuormien sidonnat ovat pettäneet ja puut pudonneet ajotielle. Yksi niistä oli Mikkelissä.

Tiina Ojutkangas

Itä-Suomessa on sattunut tänä vuonna ainakin kolme tapausta, joissa puukuormien sidonnat ovat pettäneet ja puut pudonneet ajotielle. Yksi niistä oli Mikkelissä Laajalammen risteyksessä keskiviikkona.

Tänä vuonna on Itä-Suomessa sattunut ainakin kolme tapausta, joissa puukuormien sidonnat ovat pettäneet ja puut pudonneet ajotielle.
Yksi tapauksista oli Mikkelissä viime viikon keskiviikkona, kun täysperävaunuyhdistelmä jarrutti Laajalammen kaupunginosassa liikennevaloihin.
Perävaunun etummaisen nipun mäntykuitupuukuorma liukui tielle.

Muut tapaukset sattuivat Lieksassa ja Lapinlahdella. Vakavilta henkilövahingoilta niissä vältyttiin, vaikka muut autot törmäsivät tukkeihin.

Kaikissa kolmessa tapauksessa sidonta oli tehty kiinnitysketjun automaattisesti kiristävällä vaijerilla. Siitä huolimatta puut valuivat tielle.

Poliisin mukaan uhka nippujen putoamiseen on suuri, jos kuorman varmistamista ei tehdä kunnolla. Kuormien suuret massat ja puunippujen sijoittelu siirtää painopistettä perävaunun takaosaan.
Yksi tai kaksi kiinnitysketjua tai -liinaa ei kuormauksessa riitä pitämään koko kuormaa kiinni. Talvella puutavara on lumen ja jään vuoksi liukasta.

Poliisi haluaa muistuttaa, että tieliikennelain mukaan ajoneuvo on kuormattava siten, ettei kuorma voi vaarantaa henkilöitä, vahingoittaa omaisuutta, laahata maata, pudota tielle, pölytä häiritsevästi tai aiheuttaa muuta siihen verrattavaa haittaa.

Poliisi on ohjeistanut Itä-Suomessa poliisipartiot tarkastamaan erityisesti raakapuukuormien sidontoja. Tammi-helmikuussa on kirjattu 17 sakkoa kuorman riittämättömästä varmistamisesta.

Poliisi muistuttaa tarkistamaan:

- Onko kuormauksessa tarpeellinen määrä sidoksia ja kiinnityspisteitä?
- Ovatko kiinnitysliinat, -ketjut ja kiinnityspisteet ehyet ja riittävän vahvat?
- Ovatko kiinnitysliinat tai -ketjut kunnollisesti jännitettyjä, ja pysyvätkö ne tiukalla koko matkan?
- Onko kuorman painojakauma turvallinen?

Osallistu keskusteluun

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.