Puruveden pohjan kaikuluotaus alkoi

Geologian tutkimuskeskus (GTK) aloitti tiistaina harvinaiset kaikuluotaustutkimukset Puruvedellä. Kaikuluotauksen yksi tavoite on edistää vesiensuojelua Puruvedellä.

Risto Leppänen

Geologian tutkimuskeskuksen geologi Jyrki Hämäläinen sanoo, että tiistaina alkaneissa kaikuluotauksissa Puruvedeltä saatetaan jopa löytää uusia hylkyjä. —Pohjasedimenttien koostumus ja pohjan geologia on kuitenkin tutkimuksen pääkohde, hän kertoo.

Geologian tutkimuskeskus (GTK) aloitti tiistaina harvinaiset kaikuluotaustutkimukset Puruvedellä. Luotaustietoja käytetään EU:n rahoittamassa Freshabit Life IP -projektissa. Kaikuluotauksen yksi tavoite on edistää vesiensuojelua Puruvedellä.

GTK:n geologin Jyrki Hämäläisen mukaan harvinaiseksi Puruveden kaikuluotauksen tekee sekin, ettei keskus ole tehnyt näin tarkkoja järvenpohjan sedimenttitutkimuksia sisävesillä aikaisemmin.

— Puruveden pohjasta tehdään sedimenttikartta. Karttaa voidaan käyttää mallinnuksen pohjana muillakin sisävesillä myöhemmin tehtävissä järvibiologian kartoituksissa, Hämäläinen kertoo.

Tutkimus keskittyy pitkälti Puruveden Hummonselälle, mutta tietoja voidaan kirjata jopa parinkin metrin syvyydestä. Tämän ja ensi viikon kestävät luotaukset saattavat Hämäläisen mukaan antaa kokonaan uusia vihjeitä Puruveden suojelutarpeesta.

Tutkimus selvittää Puruveden pohjan laatutietoja. Tutkimusryhmä on suunnitellut ennakkoon eri tutkimusreittejä, joiden yhteispituus on 156 kilometriä. Tutkijaryhmä lähti liikkeelle 6,5 metrin pituisella Gridi-tutkimusveneellä.

Veneen saapuminen Puruvedelle myöhästyi tiistaina venettä vetäneen trailerin rengasrikon vuoksi. Tutkimussuunnitelmiin ei alkuhankaluuksilla ole kuitenkaan mitään vaikutusta.

Gridi-tutkimusveneen liikkuminen Puruvedellä on veneenkuljettajan Antero Lindbergin ja mittausoperaattorin Olli Halosen mukaan tavallisen kaltaista veneliikennettä, eikä siitä koidu ihmeempää haittaa ranta-asukkaille tai mökkiläisille.

Jyrki Hämäläinen kuitenkin muistuttaa, että välillä Gridi voi liikkua hyvinkin lähellä rantaa.

— Sen toivomuksen voimme tietysti esittää, että seisovat kalanpyydykset merkittäisiin huolella, jotta me voimme ne kiertää. Tutkimusajossa veneen nopeus on kolme solmua.

Risto Leppänen

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat