Sähköautojen latauspisteverkosto laajenee Etelä-Savossa — Sähkökäyttöinen menopeli on jo uuden auton hankkijalle harkinnan väärti

Uusin latauspiste on otettu käyttöön Kangasniemellä Lapaskankaalla.

Arja Reinikainen

Sähköautojen latauspisteverkosto laajenee Etelä-Savossa. Viimeisin otettiin käyttöön Kangasniemellä Teboil-huoltoasemalla.
Sähköautojen latauspisteverkosto laajenee Etelä-Savossa. Viimeisin otettiin käyttöön Kangasniemellä Teboil-huoltoasemalla.

Sähköautojen latauspisteitä on Etelä-Savossa jo niin paljon, että uuden auton hankintaa harkitsevan kannattaa miettiä kokonaan tai osittain sähkökäyttöisen auton hankintaa.

Uusin latauspiste on otettu käyttöön Kangasniemellä Lapaskankaalla.

— Kangasniemi on kahden vilkkaan tien risteyksessä ja siksi liikenteellisesti hyvä sijoitus latausasemalle. Seuraavia latausasemia nousee Mikkelin toriparkkiin, Toivakkaan, Joutsaan ja Vaajakoskelle, kertoo Lumme Energian liiketoimintajohtaja Mika Ahola.

Lapaskankaan Teboilin latauspiste on pikalatausasema, joita Etelä-Savossa on ennestään ainoastaan neljä Kuortin, Pitkäjärven ja Juvan ABC-huoltoasemien yhteydessä.

— Pikalatauspisteessä auton akun lataus kestää auton mallista riippuen 20-30 minuuttia, kun se niin sanotuissa keskinopeissa pisteissä vie aikaa neljästä viiteen tuntiin, kertoo Ahola.

Työllistävä vaikutus

Tänä vuonna Etelä-Savossa aloitettu latauspisteverkoston rakentaminen työllistää yrityksiä ympäri maakuntaa. Uutta sähköisen liikenteen latausverkostoa tehdään yli puolen tusinan paikallisen toimijan voimin.


Suur-Savon Sähkö aloitti sähköautojen latauspisteverkoston kehittämisen, ja syksystä alkaen latausasemien rakentamisesta on vastannut uusi sähkönmyyntiyhtiö Lumme Energia.

— Vastaan on tullut joukko erilaisia kehitystarpeita, jotka ovat vaatineet suunnittelutyötä ja valmistusta. Haasteita on ratkottu suunnittelutoimisto Rejlersin kanssa Mikkelissä ja Savonlinnassa. Useimmissa tapauksissa paras ratkaisu on löytynyt maakunnan yrityksiltä, kun siihen on annettu tilaisuus, toteaa Ahola.

Esimerkkinä tästä on Enston valmistama laturimalli, johon suunniteltiin ja rakennettiin sopiva, laturin kylkeen integroitava mittauskeskus.


Toinen esimerkki oli latureiden törmäyssuojat, jonka on suunnitellut Rejlers ja jota valmistaa punkaharjulaisen Joros Oy.

Pikalatauspisteessä auton akun lataus kestää auton mallista riippuen 20-30 minuuttia, kun se niin sanotuissa keskinopeissa pisteissä vie aikaa neljästä viiteen tuntiin

Verkosto- ja infrapalveluja tuottava mikkeliläinen Elvera rakentaa latauspisteet ja tarjoaa kunnossapitopalveluja, S-Kojeisto Savonlinnasta valmistaa mittauskeskukset, Savled Savonlinnasta valmistaa törmäyssuojiin valaisinelementit, Casemet Mikkelistä valmistaa Enston latureiden peltiosat, Mainospuu Mikkelistä toteuttaa latureiden ulkoasun ja Ra-Ri Kilpi Savonlinnasta valmistaa liikennemerkit.

Ahola uskoo, että latauspisteverkoston rakentaminen avaa tietä isommillekin markkinoille, kun verkosto edelleen laajetessa.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.