Lammelan yhtiöllä on paksu salkku, mutta sitä tarvitaan myös eteläsavolaisten vahinkoihin

Lähi-Tapiolan Savo-Karjalan alueen toimitusjohtaja Asko Lammela suhtautuu länsisuomalaisen rauhallisesti siihen, että alueyhtiön taseeseen tuli kesällä 56 miljoonaa sijoitusomaisuutta niin sanotusti laakista

Taru Hokkanen

Vahinkoja ennalta ehkäisevään toimintaan satsataan myös jatkossa, sanoo Asko Lammela.
Vahinkoja ennalta ehkäisevään toimintaan satsataan myös jatkossa, sanoo Asko Lammela.

Lähi-Tapiolan Savo-Karjalan alueen toimitusjohtaja Asko Lammela suhtautuu länsisuomalaisen rauhallisesti siihen, että alueyhtiön taseeseen tuli kesällä 56 miljoonaa sijoitusomaisuutta niin sanotusti laakista. Törsäämään ei vakuutusalalla voi lähteä, mutta paikalliset toimintamahdollisuudet kasvavat.


Koko Lähi-Tapiola -ryhmässä asiakkaiden liikennevakuutukset siirtyivät heinäkuussa keskusyhteisöltä alueyhtiöille.
Nykyisille asiakkaille muutos merkitsee pääosin ainoastaan sitä, että liikennevakuutus ja mahdollinen kasko tulevat samalla laskulla.
— Kannan siirto merkitsi 56 miljoonan euron siirtoa pääkaupunkiseudulta tänne. Lisäksi vuosittaista maksutuloa siirtyy 7,5 miljoonaa euroa, kertoo Lammela.

Miten pääomasiirto heijastuu sijoituksina paikallistalouteen, sitä Lammela ei ryhdy ennakoimaan. Joka tapauksessa toimintamahdollisuudet laajenevat, ja alueyhtiöiden kilpailukyvyn voi olettaa paranevan.
— Ainakin itsemääräämisoikeutta se tuo lisää, ja katsotaan nyt, tarvitsemmeko myös lisää henkilökuntaa.

Lammela muistuttaa vakuutustoiminnan luonteesta, siitä että summaa voi pitää eräänlaisena velkana asiakkaille, tulevien korvausvastuiden kautta.
Sijoitusomaisuutta käytetään myös sijoitustuottojen vahvistamiseen. Sijoituksilla on keskeinen rooli vakuutusyhtiöiden tuloksen muodostumisessa.


Alkuvuoden aikana Savo-Karjalan yhtiö ylsi sijoitustoiminnassa 3,7 prosentin tuottoon, ja kulusuhde oli 90,4 prosenttia. Liikevoittoa kertyi 1,7 miljoonaa euroa, ja kokonaistulos vahvistui noin 2,9 miljoonaan euroon.
— Maksutulo kasvoi 3,1 prosenttia, ja tämä tapahtui tariffeja korottamatta. Asiakaskunnassa tapahtui virtaa sisään. Henkilöstö teki lujasti töitä, ja liikennevakuutusten uudistamisen yhteydessä alkuvuonna saimme mallimme markkinoille nopeasti moniin kilpailijoihin verrattuna.

Lammela aloitti toimitusjohtajana 15. elokuuta. Lähi-tapiolalainen hän on ollut 20 vuotta muun muassa Hämeenlinnassa, Turussa, Espoossa ja viimeksi Porissa vt. toimitusjohtajana.
— Porissakin olisin saanut jatkaa, mutta täällä auki tullut paikka kiinnosti.

Lähi-Tapiolan markkinaosuus on monilla sektoreilla jo korkea. Lammela sanoo silti huomanneensa, ettei kasvulle välttämättä ole rajaa. Liikennevakuuttamisessa yhtiö laskee alueellisen markkinaosuutensa nousseen jo hieman yli 40 prosenttiin.
— Piensijoittajien palveluista meitä ei vielä kenties kovin hyvin tunneta. Sillä puolella on kasvumahdollisuuksia.

Lähi-Tapiolalla on 20 alueyhtiötä. Savo-Karjalan alueella yhtiöllä on henkilöstöä 70, joista parikymmentä on yrittäjäsuhteisia. Konttoreita on 10.

Osallistu keskusteluun

Länsi-Savo