Itä-Suomi haluaa nopeamman ratayhteyden pääkaupunkiin — Etelä-Savo luopuu Lahti-Mikkeli-oikoradasta ja siirtyy kannattamaan Kouvolan ja Porvoon rataa

Maakuntajohtaja Pentti Mäkisen mukaan junamatkustajien odotusajat Kouvolassa pitää saada lyhyemmiksi.

Päivi Virta-Salo

Itä-Suomi haluaa nopeamman ratayhteyden pääkaupunkiin — Etelä-Savo luopuu Lahti-Mikkeli-oikoradasta ja siirtyy kannattamaan Kouvolan ja Porvoon rataa

Itä-Suomen maakuntaliitot ja Kouvolan kaupunki haluavat uuden nopean raideyhteyden Karjalan radalta Helsinkiin.

Nykyisellään junalla Mikkelistä Helsinkiin matkaavat joutuvat kiertämään Lahden kautta. Nyt maakuntaliitot nostavat esiin kokonaan uuden ratayhteyden Kouvolasta Porvoon kautta Helsinki-Vantaan lentokentälle.

Etelä-Savon maakuntajohtajan Pentti Mäkisen mukaan maakunnan etuna on edistää koko Savonradan kehittymistä sekä saada odotusajat Kouvolassa lyhyemmiksi.

Maakuntakaavassa on vielä olemassa varaus Mikkeli-Lahti-oikoradalle, mutta Mäkisen mukaan siitä voidaan luopua Porvoon ja Kouvolan kautta kulkevan radan hyväksi.

Hän sanoo, että Porvoon ja Kouvolan kautta kulkeva kokonaisuus tukee parhaiten Savonradan kehittymistä.

— Suurin ongelma on, kuinka rataa saadaan nopeutettua Mikkelistä pohjoiseen. Se tarkoittaa tasoristeysten kehittämistä.

Porvoo-linjauksessa matkustajat pääsevät lentokentältä tiheään kulkevilla paikallisjunilla Helsinkiin.

— Suora junayhteys päälentoasemalle on poikkeuksellisen tärkeä hanke Itä-Suomen ja koko maan kannalta, sanoo Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialainen.

Esitys liikenneministeri Bernerille

Etelä-Karjalan ja Pohjois-Karjalan liitot, Etelä-ja Pohjois-Savon liitot, Kainuun maakuntaliitto ja Kouvolan kaupunki esittävät yhdessä liikenneministeri Anne Bernerille (kesk.), että Karjalan ja Savon ratojen junayhteyksien nopeuttaminen on mukana valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa.

Suunnitelmassa päätetään Suomen liikennehankkeista aina 2030-luvun alkuun asti.

Viialaisen mukaan Itä-Suomessa pitää nostaa yhteisen edunvalvonnan tavoitteet vahvemmin esiin.

— Meillä on suurteollisuutta, isoja matkailukohteita, yliopistoja, satamia ja useita rajanylityspaikkoja sekä lähes miljoona ihmistä. Siksi myös Itä-Suomen pitää yhdistää voimansa.

Uusimaa oli jo karsimassa rataa omasta rakennekaavastaan

Itä-Suomen ja pääkaupunkiseudun välisen raideliikenteen kehittämistä selvitettiin liikennevirastossa 2012. Mitään päätöksiä asiasta ei tullut, mutta Uudenmaan rakennekaavaan linjaus jäi.

Maakunnissa herättiin asiaan uudelleen nyt, sillä Uudenmaan liitto on karsimassa ratalinjausta kaavastaan. Uusi ratalinjaus tukisi raideliikenteen kehittymistä myös Uudellamaalla.

Itäsuomalaisten esittämä vaihtoehto on mukana Helsingin ja Pietarin välisen junayhteyden esiselvityksessä.

Mukana on myös vaihtoehto, joka kulkisi Helsingistä Kotkan kautta Viipuriin. Tämä reitti ei tukisi Karjalan ja Savon ratojen nopeaa yhteyttä.